در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

دلایل کاهش شدید قیمت بیت کوین و چشم اندازه آینده آن

0 3,015

طبق اطلاعات بدست آمده از TradingView، قیمت بیت کوین به مدت سه یا چهار ساعت در سطح 8000 معامله شد، ولی نتوانست این سطح را حفظ کند و به زیر سطح 7900 دلار سقوط کرد. طبق داده های Skew.com، این کاهش شدید قیمت پس از آن صورت گرفت که صرافی بیت مکس 20 میلیون دلار از موقعیت های خرید را به نقدینگی تبدیل کرد. به این ترتیب در 24 ساعت گذشته، بیش از 200 میلیون دلار از چنین موقعیت هایی به نقدینگی تبدیل شده اند.

این اتفاق در پی سقوط شدید بازارهای جهانی رخ داد. برای مثال قراردادهای آتی S&P 500  و داو جونز 5 درصد سقوط داشتند و به خاطر محدودیت ها در این سطح از کاهش متوقف شدند. با آغاز جدال بین بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، از جمله روسیه و عربستان سعودی، قیمت نفت نیز 30 درصد کاهش یافته است. با این که بازارهای جهانی سهام و کالا  روند نزولی داشتند، اما طلا روند صعودی داشت و برای اولین بار در سال از سطح 1700 دلار عبور کرد. 

اقدام بعدی بیت کوین چیست؟

تحلیلگران در مورد اقدام بعدی قیمت بیت کوین اختلاف نظر دارند. در حال حاضر، به نظر می رسد که اکثر آنها انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند، چون بیت کوین مانند یک دارایی ریسک پذیر در حال معامله شدن است؛ به این معنی که بیت کوین همگام با سقوط بازار سهام و سایر دارایی های پیشرو، به کاهش قیمت ادامه می دهد. با این حال، برخی دیگر معتقدند که به زودی این ارز پیشرو سطح حمایت خود را پیدا می کند و قیمت آن افزایش می یابد. جاش راجر، معامله گر برجسته بازار ارز رمزنگاری، اخیرا اظهار داشت :

بیت کوین یک نقطه کنترل و یک سطح حمایت افقی بین 7700 تا 7995 دلار دارد، به این معنی که در این منطقه با افزایش خرید روبرو می شود و بعد از آن به سطح 8550 دلار بر می گردد.

همچنین، درست قبل از این کاهش شدید قیمت، کریپتوهمستر بیان کرد که بیت کوین به دنبال فروش بیش از حد است و تعدادی از واگرایی های صعودی در نمودار یک روزه با شاخص های استوکاستیک، میانگین متحرک همگرایی واگرایی ( MACD)، شاخص گردش نقدینگی( MFI)، فیشر و سایر شاخص های کلیدی در حال شکل گیری است.

آیا روند صعودی بیت کوین به پایان رسیده یا تازه شروع شده است؟

بیت کوین در 5 مارس از کانال نزولی نگران کننده خارج شد. با این حال در چند ساعت گذشته، بیت کوین بعد از چند بار تست خط حمایت در این کانال، آن را شکست و قیمتش کاهش یافت. سطوح حمایت قیمت بیت کوین  در این روند 8100 دلار ( که در حال حاضر شکسته شده) و 7500 دلار هستند. در سناریوی روند صعودی،  بیت کوین پس از خارج شدن از این کانال باید سطح مقاومت 8700 دلار رابشکند. سطوح مقاومت بعدی قیمت در 10500 و 11500 دلار خواهند بود. با این وجود، طبق شاخص های زیر امکان افزایش قیمت در این هفته وجود دارد.

بررسی شاخص ها

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار 4 ساعته کمی بالاتر از عدد 31 است و نشان می دهد که بیت کوین در این بازه زمانی کلیدی در حال نزدیک شدن به منطقه فروش بیش از حد است. به لحاظ تاریخی باید این عدد به زیر 30 شکسته شود تا روند صعودی شود. 

نموداریک ساعته شاخص قدرت نسبی قیمت بیت کوین بر حسب دلار

نمودار هفتگی میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD) شاخص معتبری برای تشخیص روند نزولی و صعودی است. با این حال نمودار MACD ماه ژانویه شباهت های زیادی با روند نزولی کاذب آگوست تا سپتامبر 2018 داشت. در این دوره، احساس امنیت کاذب در باره روند صعودی باعث شد تا قیمت از سطح 8000 دلار به زیر 4000 دلار سقوط کند. با این تفاوت که در آخر سال 2018 رخداد هاوینگ نبود و البته شیوع یک بیماری همه گیر هم وجود نداشت. در عین حال، بین کوئید 19 و قیمت بیت کوین همبستگی وجود ندارد. هفته آینده بیت کوین دو شاخص صعودی تاریخی را در پیش رو دارد. اگر قیمت در هفته پیش رو افزایش پیدا نکند، آنگاه می توان نتیجه گرفت که سقوط بازار های جهانی بر قیمت بیت کوین اثر گذاشته است.

سختی استخراج در هفته پیش رو تقریبا 8 درصد افزایش (بیشترین میزان از ابتدای سال تاکنون)خواهد یافت. بنابراین این یک نشانه مثبت برای قیمت بیت کوین است. در ابتدای سال، سختی استخراج بیت کوین هر دو هفته بین 4 تا 7 درصد افزایش یافت و به تبع آن، بیت کوین هم شاهد افزایش قیمت بود. اگر این اتفاق در هفته پیش رو رخ دهد، آن گاه بیت کوین می تواند شاهد معکوس شدن روند و افزایش قیمت باشد. البته زمان همه چیز را معلوم خواهد کرد.

سختی استخراج بیت کوین

از نظر سطح مقاومت، ابتدا بیت کوین برای خارج شدن مجدد از این کانال نزولی باید سطح 8700 دلار را به حمایت تبدیل کند. بنابراین با اولین سطح مقاومت در 8280 و بعد از آن در8400 مواجه می شود. سطح های مقاومت بعدی در 9200 دلار و سپس 10500 دلار قرار دارند که باید شکسته شوند و در نهایت با شکستن سطح مقاومت قوی 11050 دلار روند صعودی فوق العاده قوی برای بیت کوین آغاز خواهد شد. البته عکس این هم ممکن است اتفاق بیفتد. در روند نزولی، سطح 8100 و 7500 دلار دو سطح حمایت برای قیمت هستند. اگر قیمت نتواند سطح حمایت 7500 دلار را حفظ کند، سطح حمایت آن در 6500 دلار خواهد بود و پس از آن قیمت به سطح 4000 دلار کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه به سه دلیل کاهش قیمت بیت کوین می پردازیم:

کلاهبرداری پلاس توکن

حدود 11999 بیت کوین به ارزش 107 میلیون دلار در حال انتقال از پلاس توکن به آدرس های ناشناخته است. تقسیم این مقدار به معنی برهم زدن نظم بازار است. تقسیم بیت کوین های کلاهبرداری شده می تواند نشانه آماده شدن برای سفارشات فروش بسیار زیاد و ارزان باشد که این امر مانع افزایش قیمت بیت کوین می شود. از طرفی با وقوع این کلاهبرداری، برخی معامله گران محتاط به سمت دارایی های با ارزش پایدار رفته اند.

تاثیر کروناویروس بر قیمت بیت کوین

تاثیر این ویروس بر قیمت بیت کوین بحث برانگیز است، چون بسیاری از تحلیلگران در گذشته گفته اند که کروناویروس به افزایش قیمت بیت کوین کمک می کند و از طرفی صندوق ها از این ارز پیشرو بازار به عنوان یک پوشش در برابر ریسک سرمایه گذاری های سنتی استفاده می کنند. با این حال، اکنون نگرانی هایی مبنی بر همبستگی کاهش شدید قیمت بیت کوین با کروناویروس وجود دارند. برخی از تحلیلگران اظهار می دارند که کرونا ویروس می تواند بر وقایع بازار ارز تاثیر بگذارد، البته تاسیسات استخراج هم می توانند تاثیر مشابهی بر قیمت داشته باشند. این در حد حدس و گمان است، زیرا شواهد زیادی وجود ندارند تا بتوان ثابت کرد که بسته شدن تاسیسات استخراج با کاهش تقاضای بیت کوین همبستگی دارد. با این حال، کرونا ویروس باعث شده تا تقاضا برای ارز رمزنگاری کاهش پیدا کند، زیرا در پی شیوع گسترده آن در جهان، بیشتر معامله گران در حال تبدیل کردن ارزهای رمزنگاری خود به ارز فیات هستند.

احتکار استخراج کنندگان

پیش از رخداد هاوینگ، اگردارندگان بیت کوین پیش بینی کنند که عرضه این ارز کاهش خواهد یافت و تقاضای آن افزایش، آنگاه تمایل بیشتری برای انباشت این ارز پیشرو خواهند داشت. این مورد نیز برای استخراج کنندگانی که مقدار قابل توجهی بیت کوین در اختیار دارند، صدق می کند. خوشبختانه، اگر احتکار استخراج کنندگان دلیل اصلی کاهش شدید قیمت باشد، جای نگرانی در بلند مدت نیست. این نشان می دهد، رفتار معاملاتی که به نظر می رسد نزولی باشد، در واقع تمایل به روند صعودی دارد، چون تقاضا برای بیت کوین پس از رویداد استخراج افزایش می یابد. در این حالت، کاهش قیمت بیت کوین موقتی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.