در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

کلاهبرداری های ایردراپ چه هستند و چگونه می توان در دام نیفتاد

0 781

در بازار ارز رمزنگاری، ایردراپ یک استراتژی بازاریابی رایج است که پروژه ها از آن برای توزیع رایگان توکن ها بین کاربران و به عنوان روشی برای افزایش آگاهی و تشویق به پذیرش استفاده می کنند. کلاهبرداری های ایردراپ طرح های کلاهبرداری در بازار ارز رمزنگاری هستند که در آن کلاهبرداران کاربران را با وعده توکن یا ارز رایگان و با هدف سرقت دارایی های ارز رمزنگاری آنها، فریب می دهند.

در این مطلب یاد خواهید گرفت که “کلاهبرداری ایردارپ چیست”، “چگونه انجام می شود” و “چگونه می توان از دارایی های خود در برابر کلاهبرداران محافظت کرد”.

کلاهبرداری ایردراپ چیست

در سال های اخیر، ایردراپ یک استراتژی بازاریابی پرکاربرد برای پروژه های ارز رمزنگاری جهت توزیع رایگان توکن های خود بین کاربران و سرمایه گذاران اولیه بوده است. اما با افزایش محبوبیت ایردراپ، کلاهبرداری های مرتبط با آن نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

کلاهبرداری های ایردراپ به طرح های کلاهبرداری اطلاق می شوند که برای فریب دادن کاربران ارزهای رمزنگاری با ارائه ایردراپ های جعلی (توکن ها یا ارزهای خیالی و تقلبی) طراحی شده اند. افراد پشت این کلاهبرداری ها از جذابیت توکن های رایگان برای فریب افراد مبتدی و ناآگاه سوء استفاده می کنند و آنها را متقاعد می کنند تا کیف پول هایشان را به وب سایت های مخرب متصل کنند، دارایی هایشان را به کیف پول کلاهبرداران انتقال دهند یا اطلاعات حساس خود را افشا کنند.

نحوه انجام کلاهبرداری ایردراپ

بیشتر کلاهبرداری های ایردراپ شامل نوعی تکنیک فیشینگ هستند که کاربران را به سمت وب سایت های مخرب می کشانند. در ادامه برخی از روش های رایج این نوع کلاهبرداری را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغ ایردراپ جعلی

کلاهبرداران، وب سایت های فیشینگ را با کپی برداری از وب سایت اصلی ارائه دهنده ایردارپ راه اندازی می کنند و آنها را از طریق کانال های مختلف از جمله رسانه های اجتماعی، ایمیل و پلتفرم های پیام رسان مانند تلگرام، تبلیغ می کنند. هدف آنها فریب کاربران و متقاعد کردن آنها برای افشای اطلاعات حساس یا اتصال کیف پول هایشان است.

به عبارت دیگر، آنها با وعده توکن های رایگان در ازای شرکت در ایردراپ، کاربران را فریب می دهند. هنگامی که کاربران ابراز تمایل می کنند، کلاهبرداران ممکن است اطلاعات شخصی، آدرس های کیف پول یا حتی کلیدهای خصوصی را به بهانه مطالبه ایردراپ درخواست کنند. کاربران قربانی این نوع کلاهبرداری به جای دریافت توکن، ممکن است با خالی شدن موجودی کیف پول خود مواجه شوند یا این که کیف پول آنها در معرض حمله قرار بگیرد.
کلید خصوصی(Private Key) چیست؟

جعل هویت

کلاهبرداران برای معتبر جلوه دادن خود و فریب کاربران به شرکت در ایردراپ های تقلبی، هویت اینفلوئنسرها، شخصیت های معروف و صرافی های ارز رمزنگاری را جعل می کنند. کلاهبرداران همچنین ممکن است حساب های اینفلوئنسرها و صرافی ها را در رسانه های اجتماعی هک کنند تا از دنبال کننده های آنها سوء استفاده کنند.

ارزهای رمزنگاری یا توکن های NFT ناخواسته

اگر دارایی هایی را در کیف پول خود مشاهده کردید که هرگز آنها را نخریده اید یا درخواست نکرده اید، مراقب باشید. کلاهبرداران در تلاش برای تبلیغ وب سایت های مخرب ممکن است ارزهای رمزنگاری یا توکن های NFT ناخواسته را به کیف پول کاربران ارسال کنند. 

به طور معمول، کاربران می توانند وب سایت کلاهبردار را در هنگام بررسی آدرس کیف پول خود در یک مرورگر بلاک چین شناسایی کنند. توجه داشته باشید که ممکن است کاربر هنگام تلاش برای فروش یا انتقال توکن های دریافت شده از کلاهبرداران، دارایی های خود را از دست بدهد. اگر توکن های مشکوکی دریافت کردید، اقدام به فروش یا انتقال آنها نکنید.

شناسایی کلاهبرداری های ایردراپ

در ادامه به چند عامل هشدار دهنده اشاره شده که باید هنگام بررسی ایردراپ های احتمالی آنها را در نظر بگیرید:

وعده های غیرواقعی

از ایردراپ هایی که بدون هیچ تلاش یا سرمایه گذاری از سوی کاربر، وعده پاداش یا بازده گزاف را می دهند، دوری کنید.

درخواست های مشکوک

در مورد ایردراپ هایی که از کاربر می خواهند کیف پول خود را به یک وب سایت متصل کند یا اطلاعات حساسی مانند کلیدهای خصوصی، عبارت بازیابی یا اطلاعات شخصی را ارائه کند، احتیاط کنید.
عبارت بازیابی چیست و چرا مهم است؟

عدم شفافیت

مراقب پروژه های ایردراپ فاقد اسناد واضح و کامل، وایت پیپر یا اعضای تیم توسعه معتبر باشید.

حملات فیشینگ

مراقب تاکتیک های فیشینگ، از جمله وب سایت ها، ایمیل ها و حساب های رسانه های اجتماعی جعلی که هویت پروژه های اصلی یا اینفلوئنسرها را جعل می کنند، باشید.

نمونه هایی از کلاهبرداری های ایردراپ

در مثال زیر، قربانی یک NFT دریافت کرده که حاوی وب سایت کلاهبرداری بوده و در نام توکن جاسازی شده است.

کلاهبرداری های ایردراپ

در زیر نمونه هایی از NFTهای کلاهبرداری توزیع شده در بین کاربران سولانا را مشاهده می کنید که از آنها دعوت کرده تا در ایردراپ های جعلی شرکت کنند. این اتفاق درست پس از ایردراپ واقعی پروژه ژوپیتر(Jupiter) رخ داده است.

کلاهبرداری

چگونه از کلاهبرداری های ایردراپ جلوگیری کنیم

استفاده از کیف پول یکبار مصرف یا موقتی

کیف پول یکبار مصرف یک کیف پول ارز رمزنگاری است که کاربر به طور خاص آن را برای یک بار استفاده ایجاد می کند و این کیف پول مناسب تراکنش های پر ریسک است. کاربر فقط مقدار کمی ارز رمزنگاری را در آن نگهداری می کند، بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکلی، می تواند از سرقت بیشتر دارایی هایش جلوگیری کند.

انجام تحقیقات کامل

قبل از شرکت در هر ایردراپ، در مورد پروژه، اعضای تیم توسعه و اهداف آن تحقیق کاملی انجام دهید. با بررسی منابع رسمی، مانند وب سایت پروژه، کانال های رسانه های اجتماعی و انجمن های معتبر ارزهای رمزنگاری، از واقعی بودن ایردراپ اطمینان حاصل کنید.

مراقب اطلاعات شخصی باشید

هرگز کلیدهای خصوصی، عبارت بازیابی یا سایر اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید. ایردراپ های واقعی چنین اطلاعاتی را از کاربر درخواست نمی کنند. مراقب هرگونه درخواست برای اطلاعات شخصی باشید، چون ممکن است تلاش های فیشینگ توسط کلاهبرداران باشند.

بررسی صحت اعلامیه ها

صحت اطلاعیه ها و تبلیغات ایردراپ را از طریق کانال های رسمی به دقت بررسی کنید. به دنبال نشانه های واقعی بودن ایردراپ، مانند برند رسمی، کانال های ارتباطی شفاف و پشتیبانی منابع معتبر در داخل جامعه ارزهای رمزنگاری باشید.

آگاه و هوشیار باشید

از تاکتیک های رایج کلاهبرداری های ایردراپ مطلع باشد و در برابر تهدیدات احتمالی هوشیار باشید. جدیدترین اخبار و تحولات را در بازار ارز رمزنگاری دنبال کنید و بهترین شیوه های محافظت از دارایی های خود را یاد بگیرید.

گزارش دادن و اقدام کردن

گزارش دهی فعالیت های مشکوک

اگر با ایردراپ مشکوک به کلاهبرداری یا فعالیت کلاهبرداری مواجه شدید، آن را به مقامات مربوطه، مانند صرافی های ارز رمزنگاری، نهادهای نظارتی یا سازمان های مجری قانون گزارش دهید. با گزارش دهی سریع کلاهبرداری ها، می توانید از ضررهای بیشتر خود و سایر کاربران ارز رمزنگاری جلوگیری کنید.

ایمن کردن دارایی ها

در صورت مشکوک شدن به هک یا دسترسی غیرمجاز به حساب و اطلاعات خود، این اقدامات را انجام دهید:

  • برای ایمن سازی دارایی های خود فوری اقدام کنید.
  • دارایی های خود را به یک کیف پول یا صرافی دارای تدابیر امنیتی قوی انتقال دهید.
  • ویژگی های امنیتی اضافی، مانند احراز هویت دو عاملی (2FA)، را برای محافظت از حساب یا کیف پول خود در برابر دسترسی غیرمجاز فعال کنید.

حرف آخر

کلاهبرداری های ایردراپ تهدید جدی برای کاربران ارز رمزنگاری هستند، اما با آگاهی، هوشیاری و اقدامات پیشگیرانه، می توان تا حد زیادی آنها را کاهش داد. اطلاع از تاکتیک های استفاده شده توسط کلاهبرداران، توجه به علامت های هشدار دهنده و اتخاذ بهترین روش های برای محافظت از دارایی ها می توانند به فرد اطمینان و آرامش بیشتری بدهند. به خاطر داشته باشید، که لازمه جلوگیری از کلاهبرداری های ایردراپ، مطلع بودن، احتیاط و اعتماد به منابع معتبر و قابل اعتماد است.

منبع binance

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.