در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

پروژه های دپین در حال رشد؛ معرفی مهم ترین توکن های این بخش

0 491

هدف پروژه های دپین (DePIN) ایجاد زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز است. دپین مخفف decentralized physical infrastructure به معنی زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز بوده که دنیای فیزیکی و دیجیتال را از طریق توکن ها و سیستم های الکترونیکی به هم وصل می کند.

دپین که اکنون در کانون توجهات قرار دارد، شامل پروژه های قدیمی و پروژه های تازه راه اندازی شده می شود. در حال حاضر، پروژه های زیادی با برچسب دپین هستند که می خواهند بخش مختص خود را ایجاد کنند.

مشابه پروژه های وب 3.0 و بازی در زمان رونق خود، توکن های دپین در مجموع دارای ارزش بازار 33 میلیارد دلار هستند. اما به نظر می رسد که دپین یک بخش روبه رشد بوده و توکن هر یک از پروژه ها و در کل پروژه های این بخش ممکن است تا مدتی روند صعودی داشته باشند.
ارزش بازار (Market Cap) چیست و چه اهمیتی دارد؟

دپین در آخر سال 2023 چندین بخش را گرد هم می آورد که قبلا روند صعودی قوی داشته اند. دپین در سال 2024 ذخیره سازی غیرمتمرکز، محاسبات توزیع شده، شبکه سازی، هوش مصنوعی، سرویس ها و سنسورهای اینترنت اشیا (IoT) را در بخش خود گنجاند. علاوه بر این، دپین ارتباط نزدیکی با سرویس های اوراکل و توکن سازی دارایی های دنیای واقعی (RWA) در بلاک چین دارد.

دپین برای برندسازی پروژه هایی مانند رندر (Render) به کار گرفته شده که از فناوری بلاک چین برای ایجاد جوامع هنر محور استفاده می کنند.

آنچه در دپین رایج است، تلاش برای جمع آوری منابع از کاربران در ازای توکن یا امتیاز است. هدف بسیاری از این پروژه ها توقف پیشرفت صنایع متمرکزی مانند ذخیره سازی ابری و پلتفرم های تولید محتوا است.

ارزش زیرساخت نیز ارزش پایه پروژه خواهد بود. دپین همچنین راهی برای ایجاد عناصری از یک اقتصاد واقعی، حل مشکل هزینه توکن سازی و ارزش گذاری توکن است.

بهترین پروژه های دپین در ماه مه

اکثر پروژه های دپین روند صعودی دارند. اما دو پروژه رندر و آیوز (AIOZ) رشد قابل توجهی داشته اند. این دو پروژه همچنین مشغول بازاریابی و تبلیغات در صفحه های مخصوص خود در رسانه های اجتماعی هستند و در عین حال رویکرد خود را برای ایجاد زیرساخت ها ترویج می کنند.

رندر (RNDR)

RNDR یک توکن مبتنی بر اتریوم است که هدف آن ارائه خدمات رندرینگ توزیع شده GPU است. رندر در خط مقدم رندرینگ مبتنی بر GPU بوده و در حال متحول کردن تولید محتوا است. علاوه بر این، پروژه رندر با استفاده از رویدادهای تعاملی با هنرمندان دیجیتال برای خود تبلیغ می کند.
اتریوم چیست؟ آموزش کامل اتریوم

رندر همچنین اخیرا در یک تورنمنت هنر دیجیتال شرکت کرد تا محصول “Octane” خود را برای رندرینگ بهتر تبلیغ کند. قیمت توکن RNDR به دنبال اخباری مبنی بر این که شرکت اپل از شبکه رندر در نرم افزار  Octane X خود استفاده می کند افزایش یافت. قیمت این توکن تا 10.5 دلار افزایش یافته و اکنون فاصله کمی از اوج خود در 12.34 دلار دارد. 

دپین

آیوز (AIOZ)

آیوز نتورک پروژه بزرگ دیگری است که در هفت روز گذشته رشد قابل توجهی داشت. این پروژه در ماههای ابتدایی سال 2024 دوباره تقویت شد و قیمت آن افزایش یافت. حجم معاملات AIOZ در چند روز گذشته  بالای 50 میلیون دلار بود و قیمت آن به بالای سطح 0.8 دلار رسید. قیمت این توکن در هفت روز گذشته بیش از 35 درصد افزایش یافته است. 

AIOZ به دلیل ارزش بازار نسبتا پایین، ریسک بیشتری نسبت به رندر دارد. هدف AIOZ تبدیل شدن به زیرساخت وب 3.0 از طریق ترکیب پخش آنلاین ویدئو، هوش مصنوعی و ذخیره سازی توزیع شده، است.

AIOZ ممکن است در کوتاه مدت همچنان در کانون توجهات باقی بماند و قیمت آن به سطوح بالاتر افزایش یابد. دلیل اصلی جهش اخیر AIOZ فهرست شدن آن در صرافی بیت‌هامب است. این صرافی در روزهای آتی یک کمپین معاملاتی با پاداش را ترتیب خواهد داد که می تواند حجم معاملات این توکن را بیشتر افزایش دهد.

پروژه های دپین

AIOZ یک توکن مبتنی بر اتریوم است و صرافی های ارز رمزنگاری فقط از این نسخه در پلتفرم های خود پشتیبانی می کنند.

توجه مجدد به پروژه های قدیمی با دپین

دپین همچنین لیست بلندبالایی از پروژه های نسبتا قدیمی را شامل می شود که در طول رونق ICO در سال 2018 مورد توجه قرار گرفتند و محبوب شدند. فایل کوین (FIL) از پروژه های ذخیره سازی موفق است که در این لیست قرار دارد. سیاکوین (SIA) نیز یکی از پروژه های ذخیره سازی قدیمی است که اکنون یک دارایی دپین در نظر گرفته می شود.

هلیوم (HNT) یک پروژه وای فای غیرمتمرکز بوده که در فهرست دارایی های دپین قرار گرفته است. حتی پلتفرم هایی مانند لیسک (LSK) اکنون در حال افزودن دپین به ویژگی های خود هستند.

اما فهرست پروژه های داغ و مورد توجه ربطی به عملکرد قیمت توکن ها یا فعالیت شبکه آنها ندارد. پلتفرم های دپین با وعده پاداش و مشوق ها بین کاربران رقابت ایجاد می کنند. با این ابزارها، دپین همچنین راهی برای کسب پاداش ها و امیدواری برای تبدیل آنها به پول فیزیکی است. دپین تاثیر دوگانه ای بر بازار ارز رمزنگاری دارد و هم پروژه های قدیمی و هم پروژه های در حال ظهور از آن بهره می برند.

منبع cryptopolitan

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.