در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

همه چیز در مورد کاسپا(KAS) و بلاک چین آن

0 532

بلاک چین کاسپا (KAS) یک راه حل لایه یک غیرمتمرکز، متن باز و مقیاس پذیر است که اغلب به آن “بیت کوین 2″ یا “بیت کوین بعدی” می گویند. با وجود این که کاسپا از لحاظ عملکرد شباهت بسیار زیادی به بیت کوین دارد، در نوع خود منحصر به فرد است. این بلاک چین درست مانند اولین ارز بازار بر پایه الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) کار می کند، اما بر خلاف سایر بلاک چین های سنتی، از پروتکل “GHOSTDAG” استفاده می کند.
تفاوت بلاک چین لایه یک و لایه دو چیست؟

این پروتکل از این نظر منحصر به فرد است که بلاک های یتیم (orphan) ایجاد شده به صورت موازی ندارد. بلکه، به آنها امکان همزیستی می دهد و آنها را براساس اجماع مرتب می کند. این باعث می شود کاسپا اولین در نوع خود باشد که این کار را انجام می دهد، ضمن این که پروتکل blockDAG تعمیمی از اجماع ناکاموتو است. DAG شکل کوتاه شده “Directed Acyclic Graph” بوده و به معنی گراف جهت دار غیر مدور است.

موسس و تیم پشت کاسپا

بنیانگذار کاسپا یوناتان سومپلینسکی (Yonatan Sompolinsky) دارای مدرک دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه هاروارد و عضو تیم تحقیقاتی حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV) است. وی همچنین در وایت پیپر اتریوم مشارکت داشته و شایعه شده که در نوشتن وایت پیپر ریپل نیز دخیل بوده است.
وایت پیپر (white paper) چیست و چگونه باید آن را نوشت؟

سومپلینسکی پیشتر با طراحی پروتکل “GHOSTDAG”، در ایجاد طرح فناوری اتریوم مشارکت مستقیم داشته است. جالب اینجاست که مقاله سال 2013 وی در مورد این پروتکل در وایت پیپر اتریوم ذکر شده است.

تیم توسعه کاسپا از افراد بسیار با استعدادی تشکیل شده که عبارتند از: الیچای تورکل (محقق ارز رمزنگاری)، شای ویبورسکی (دانشجوی مقطع دکتری)، اوری نیومن (توسعه دهنده)، مایکل ساتن (کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر) و مایک زک (توسعه دهنده). همه آنها در عملیاتی کردن شبکه کاسپا و پیشرفت مداوم آن مشارکت داشته اند.

تفاوت ها و شباهت های بین کاسپا و بیت کوین

شباهت ها

کاسپا از نظر ساختاری شباهت زیادی به بیت کوین دارد. برخی از این شباهت ها به شرح زیر هستند:

کاربردپذیری

بیت کوین یک راه حل بلاک چین لایه یک است که مانند یک پس انداز با ارزش عمل می کند. اغلب، این ارز بزرگ بازار را طلای دیجیتال می نامند و به عنوان یک ارز رمزنگاری همتا به همتا عمل می کند. به طور مشابه، کاسپا نیز یک راه حل لایه یک بوده که ادعا می کند یک پس انداز با ارزش است و به عنوان پول نقد همتا به همتا عمل می کند.

عرضه کل محدود

حداکثر عرضه بیت کوین 21 میلیون کوین است؛ به این معنی که پس از استخراج همه این کوین ها، هرگز نمی توان کوین های جدیدی ایجاد کرد. به همین ترتیب، حداکثر عرضه کاسپا 28.7 میلیارد توکن بوده و در حال حاضر حدود 23.11 میلیارد توکن آن در گردش است.
بررسی عرضه ارز رمزنگاری و سه مفهوم رایج آن در بازار

هاوینگ

کاسپا و بیت کوین هر دو دارای رویداد هاوینگ هستند که پاداش بلاک را برای ماینرها به نصف کاهش می دهد. در حالی که هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یکبار (بعد از تولید هر 210000 بلاک) رخ می دهد، کاسپا از یک برنامه هاوینگ کروماتیک (تصادفی) استفاده می کند؛ به این معنی که پاداش ها هر ماه مقداری کاهش می یابد، به طوری که منجر به کاهش 50 درصدی عرضه در سال می شود.

غیرمتمرکز بودن/ اثبات کار

هر دو بلاک چین از مکانیزم اجماع اثبات کار غیرمتمرکز استفاده می کنند، یعنی ماینرهایی که مسائل پیچیده ریاضی را برای استخراج بلاک ها حل کرده و تراکنش ها را تایید می کنند، شبکه را ایمن می کنند. متاسفانه، این بدان معناست که هر دو شبکه انرژی بر هستند و برای فعالیت به انرژی بالایی نیاز دارند. 

تفاوت

یک تفاوت عمده بین این دو شبکه این است که کاسپا مشکل مقیاس پذیری را حل می کند، در حالی که بیت کوین همچنان از این مشکل رنج می برد. در حالی که هر دو شبکه از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می کنند، کاسپا می تواند تراکنش ها را با سرعت بالاتر و همچنین کارمزد پایین تر انجام دهد.
کارمزد تراکنش چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

کاسپا چگونه مشکلات سه گانه بلاک چین را حل می کند؟

مشکلات سه گانه بلاک چین یا Blockchain Trilemma به سه جنبه مهم فناوری بلاک چین اشاره دارد که عبارتند از امنیت، مقیاس پذیری و تمرکززدایی. این مشکل سه گانه همچنان گریبان گیر بلاک چین های پیشرو مانند بیت کوین و اتریوم بوده و آنها به تلاش خود برای رفع این معضل ادامه می دهند. دلیلش این است که برای اطمینان از امنیت و تمرکززدایی، یک عامل باید فدا می شد و در هر دو مورد، مقیاس پذیری بود.

کاسپا

اما کاسپا یکی از معدود بلاک چین هایی است که مشکل سه گانه بلاک چین را حل می کند، زیرا غیرمتمرکز، مقیاس پذیر و ایمن است. این بلاک چین از طریق ادغام اثبات کار و ساختار blockDAG این مشکل سه گانه را بر طرف می کند.

پروتکل GhostDAG کاسپا چگونه کار می کند؟

اکثر بلاک چین هایی که به صورت دیجیتالی تراکنش ها را پردازش می کنند، این کار را در قالب بلاک انجام می دهند، از این رو بلاک چین نامیده می شوند. اما کاسپا از این موضوع تبعیت نمی کند، چون تراکنش های دیجیتال را در بلاک ذخیره نمی کند. در عوض، این کار را با استفاده از یک ساختار پیچیده به نام DAG (گراف جهت دار غیر مدور) انجام می دهد.

در یک DAG، به جای بلاک ها، راس های گراف وجود دارند. بنابراین، به جای ارجاع به واحدهای مختلف به عنوان بلاک های تشکیل دهنده، راس های مختلف هنگام اتصال به یکدیگر اضلاع را تشکیل می دهند. سپس، بلاک چین برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش هایی که بعد از آن انجام می شوند، به تراکنش های فعلی استناد می کند.

کاسپا اطلاعات بلاک های قبلی را حذف نمی کند، بنابراین ایمن تر و مقیاس پذیرتر است. استخراج آن با kHeavyHash انجام می شود. kHeavyHash شکلی از الگوریتم استخراج با مصرف پایین انرژی است و با تجهیزات استخراج مانند FPGA و GPU به خوبی کار می کند.

ویژگی های مهم کاسپا

اثبات کار پر بازده

کاسپا بلاک چینی بی نظیر است که توانسته مکانیزم اثبات کار خود را حفظ کند و در عین حال مشکل سه گانه بلاک چین را نیز حل کند. برای روشن تر شدن این موضوع، در نظر داشته باشید که بلاک چین هایی مانند اتریوم برای حل مشکلات مقیاس پذیری و افزایش سرعت پردازش تراکنش ها، باید مکانیزم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر دهند.

از آنجایی که کاسپا مشکل سه گانه بلاک چین را حل کرده، این امر آن را مقیاس پذیر می کند و در عین حال یک سیستم واقعا غیرمتمرکز را حفظ می کند. استفاده از الگوریتم kHeavyHash همچنین به اطمینان از اجماع و امنیت شبکه کمک می کند.

تایید فوری تراکنش

کاسپا به گونه ای طراحی شده که ارزان تر و سریع تر از بیت کوین باشد. تایید کامل تراکنش در این شبکه به طور متوسط 10 ثانیه طول می کشد و هر تراکنش در یک ثانیه در شبکه قابل مشاهده است. این سرعت پردازش در مقایسه با شبکه بیت کوین که به طور متوسط 10 دقیقه طول می کشد تا یک تراکنش تایید شود، قابل توجه است.

امنیت

وقتی صحبت از امنیت به میان می آید، کاسپا نه تنها از اصول و روش های امنیتی مشابه بیت کوین استفاده نمی کند، بلکه فراتر از آن رفته و الگوریتم kHeavyHash را جایگزین SHA-256 کرده است، در حالی که تمام ویژگی های امنیتی را از SHA-256 گرفته است. بنابراین، شبکه کاسپا  هنوز توسط یک شبکه قوی از داوطلبان غیرمتمرکز (ماینرها) که تراکنش ها را درست مانند بیت کوین تایید و امضا می کنند، ایمن می شود.

کارمزد پایین تر

شبکه کاسپا نه تنها تراکنش ها را سریع تایید می کند، بلکه کارمزد آن به طور قابل توجهی پایین تر از شبکه بیت کوین است. دلیلش این است که blockDAG برای ارسال تراکنش ها به دفتر کل، در هر ثانیه چندین بلاک را تولید می کند، در حالی که ایجاد یک بلاک در بیت کوین حدود 10 دقیقه طول می کشد. کارمزد تراکنش در شبکه کاسپا کمتر از یک سنت است، اما کارمزد تراکنش های بیت کوین در زمان انتشار این مطلب به طور متوسط 4 دلار بود.

مقیاس پذیری

کاسپا با استفاده از blockDAG مشکل مقیاس پذیری را حل می کند. همانطور که در بالا گفته شد، blockDAG   تولید و تایید چندین بلاک را در هر ثانیه امکان پذیر می کند. اما شاید جالب ترین کاری که کاسپا انجام می دهد این باشد که می تواند بسیاری از بلاک ها (راس ها) را در هر ثانیه بدون تغییر یا کنار گذاشتن ماهیت غیرمتمرکز خود تایید کند.

توکن KAS و کاربردهای آن

KAS توکن بومی شبکه کاسپا است که هدف اصلی آن قدرت بخشیدن به کل این شبکه است. از این توکن برای پرداخت کارمزد تراکنش ها، سایر اشکال کارمزد توسعه دهندگان و همچنین به عنوان انگیزه ای برای پاداش دادن به ماینرها استفاده می شود. سرعت پردازش در کاسپا بالا بوده و همین نوید پاداش های سریع را می دهد. علاوه بر این، استخراج آن با نرخ هش پایین انجام می شود و سود بیشتری نسبت به بیت کوین دارد.

توکنومیکس KAS

KAS  دارای حداکثر یا کل عرضه 28.7 میلیارد توکن است که از قبل استخراج نشده اند. این بدان معناست که تمام توکن های در گردش توسط ماینرهای ابن بلاک چین استخراج شده اند. عرضه در گردش KAS در زمان انتشار این مطلب کمی بیش از 23 میلیارد بود و برآورد ها حاکی از آن است که آخرین کوین KAS با مدل فعلی هاوینگ آن، در سال 2037 استخراج خواهد شد.

شبکه کاسپا از یک مدل مدیریت تامین مالی جمعی و رای گیری باز استفاده می کند؛ به این معنی که هولدرهای KAS می توانند برای پیشرفت، ابتکارات بازاریابی، آموزش و غیره به شبکه کمک کنند. این احساس مسئولیت و مالکیت مشترک، جامعه را به دور هم جمع شدن و تلاش در جهت اهداف جمعی تشویق می کند.

تاریخچه قیمت KAS

شبکه اصلی کاسپا به همراه توکن آن (KAS) در 7 نوامبر 2021 راه اندازی شد. قیمت توکن KAS تا جولای 2022 راکد بود و بعد از آن از سطح 0.0001840 به 0.0005890 دلار رسید. سپس، برای چند ماه در یک منطقه محدود نوسان کرد تا این که روند صعودی خود را شروع کرد و 694 درصد افزایش یافت.

قیمت KAS تنها در عرض یک سال پس از عرضه در نوامبر 2022 به حدود 0.01 دلار رسید. سپس، قیمت آن کمی کاهش یافت و سال 2023 را با 0.005278 دلار آغاز کرد. پس از آن، KAS در نوامبر 2023 (دقیقا دو سال پس از راه اندازی) به بالاترین سطح خود در 0.154 دلار رسید.

KAS بعد از ثبت این اوج تا زیر 0.1 دلار کاهش یافت، اما در فوریه 2024 به اوج جدیدی در حدود 0.188 دلار دست یافت. در زمان انتشار این مطلب، قیمت آن نزدیک به 0.14 دلار نوسان می کرد.

براساس داده های کوین مارکت کپ، قیمت KAS از پایین ترین سطح خود، یعنی 0.00017105 در 26 مه 2022، بیش از 80147 درصد افزایش یافته است. این اتفاق مهمی بود، چون صعود به بالاترین رکورد در طول یک بازار نزولی شدید رخ داد و باعث شد که این توکن عملکرد بهتری نسبت به سایر ارزهای بازار داشته باشد.

این رشد عظیم در چنین مدت کوتاهی باعث شد تا برخی از سرمایه گذاران کاسپا، آن را “بیت کوین 2” یا “بیت کوین بعدی” بنامند. شباهت های آن با بیت کوین همچنین این باور را تقویت کرده که بیت کوین بعدی است. کاسپا در زمان انتشار این مطلب با ارزش بازار 3.4 میلیارد دلار در جایگاه سی و نهم جدول ارز رمزنگاری قرار داشت و هفتمین شبکه بزرگ اثبات کار بود.

منبع newsbtc

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.