در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

چرا برخی از تراکنش های بیت کوین کانفرم نشده باقی می مانند؟

0 1,178

به طور متوسط 10 دقیقه طول می کشد تا یک تراکنش بیت کوین تایید یا کانفرم شود، اما این زمان زیادی است. حتی تراکنش های بانکی بخش مالی سنتی بسیار سریع تر از این پردازش می شوند. علاوه بر این، مدت زمان تایید تراکنش های این ارز مدام در حال تغییر است و گاهی ممکن است حتی بیش از 10 دقیقه طول بکشد. گاهی اوقات نیز باید برای تایید آن ساعت ها منتظر ماند یا این که آن تراکنش تایید نشده باقی می ماند.

طولانی شدن زمان کانفرم تراکنش ها و نامنظم بودن زمان آن را می توان به عوامل متعددی از جمله فعالیت کل شبکه، کارمزد تراکنش ها و نرخ هش نسبت داد. اگر حجم تراکنش ها افزایش یابد، شبکه شلوغ می شود و پردازش تراکنش ها به زمان بیشتری نیاز دارد. علاوه براین، اگر برخی از کاربران کارمزد بالاتری بپردازند، تراکنش آنها برای کانفرم شدن در اولویت قرار خواهد گرفت. این می تواند منجر به تاخیر یا عدم تایید تراکنش شما شود. یک تراکنش تایید نشده که تایید صفر نیز نامیده می شود، کانفرم شده اما در بلاک چین بیت کوین ثبت نشده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کانفرم و کارمزد تراکنش، به مطالب زیر رجوع کنید:
کانفرم چیست؟ هر آنچه باید در مورد تایید بلاک ها بدانید
کارمزد تراکنش چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

نحوه پردازش تراکنش های بیت کوین

هنگامی که یک تراکنش به شبکه بیت‌کوین ارسال می‌شود، تمام نودها آن را تایید می‌کنند. نودها رایانه های کاربر در شبکه هستند. این رایانه ها صحت هر تراکنش را تایید کرده و آن را به مجموعه‌ای از تراکنش‌های تایید نشده اضافه می‌کنند که به آن ممپول می‌گویند. هر نود ممپول خاص خود را برای تراکنش‌های تایید نشده در حال انتظار دارد.

سپس، ماینرها برای حل مسئله‌های پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند تا حق انتخاب این تراکنش‌ها، گنجاندن آنها در یک بلاک و اضافه کردن آن به بلاک چین را به دست آورند. ماینرها در ازای هر بلاکی که تولید می‌کنند و به بلاک‌چین اضافه می‌کنند، بیت‌کوین‌های تازه استخراج شده را پاداش می‌گیرند. 

هنگامی که شبکه شلوغ می‌شود، چندین تراکنش وارد ممپول می‌شود. سپس، ممپول اولویت‌بندی تراکنش‌ها را براساس کارمزد پرداختی ، آغاز می‌کند. ماینرها تراکنش‌هایی را انتخاب می‌کنند که از نظر مالی برای آنها مقرون به صرفه تر هستند؛ یعنی تراکنش‌هایی که کارمزد بالاتری دارند.

بنابراین، در هنگام شلوغی شبکه، کاربران اغلب کارمزد بیشتری می پردازند تا تراکنش آنها در ممپول در اولویت قرار بگیرد. کارمزد بالاتر باعث می شود تا ماینرها آن تراکنش را برای کانفرم در اولویت قرار دهند. با این حال، ممکن است برای در اولویت قرار گرفتن تراکنش خود و پردازش سریع آن پول زیادی هزینه کنید. برای مثال، در آوریل 2021 متوسط کارمزد تراکنش بیت کوین تا حدود 60 دلار افزایش یافت که همزمان با اوج قیمت، بالاترین سطح سختی استخراج و افزایش تقاضا بود.

علاوه بر این، از آنجایی که اندازه بلاک بیت کوین به 1 مگابایت محدود است، هر بلاک می تواند حدود 1500 تراکنش را در خود جای دهد. بنابراین، حتی اگر کارمزد بالایی بپردازید، باز هم این احتمال وجود دارد که تراکنش شما در ممپول باقی بماند، چون ممکن است کاربران دیگر بیشتر از شما کارمزد پرداخت کرده باشند.

اگر تراکنش کانفرم نشده باشد چه باید کرد؟

به محض انجام یک تراکنش، می توانید به یک جستجوگر بلاک چین بروید و وضعیت آن را بررسی کنید. در صورت معلق بودن تراکنش و طولانی شدن تایید آن می توانید یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • صبور باشید و منتظر بمانید تا تراکنش شما کانفرم شود. گاهی اوقات ممکن است تایید تراکنش یک هفته طول بکشد.
  • این امکان وجود دارد که تراکنش شما منقضی و از ممپول حذف شود. منتظر بمانید تا این اتفاق رخ دهد و سپس تراکنش را دوباره با کارمزد بالاتر انجام دهید.
  • تراکنش را با استفاده از پروتکل جایگزینی با کارمزد (RBF) انجام دهید. در روش RBF، کاربر یک تراکنش جدید با کارمزد بیشتر را جایگزین تراکنش قبلی می‌کند. برخی کیف پول‌‌ها این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند. این تراکنش شما را در ممپول چند پله بالاتر می برد.

آیا می توان روند کانفرم تراکنش را تسریع کرد؟

علاوه بر افزایش کارمزد تراکنش، می توانید زمان هایی را انتخاب کنید که شبکه خلوت است؛ یعنی زمانی که تراکنش های بسیار کمی در ممپول هستند. می توانید جستجوگر بلاک چین را بررسی کنید تا بفهمید چه زمانی شبکه خلوت است.

همچنین، وب سایت “btcnitro.com” یک سرعت دهنده تراکنش بیت کوین است که به شما کمک می کند تا با کاهش زمان لازم برای تایید، سرعت تراکنش را افزایش دهید. این وب سایت تراکنش شما را در بین چندین “نود” در سراسر جهان بازنشر می کند، آن را دوباره در صف قرار می دهد و به ماینرها یادآوری می کند که برای پردازش آماده است. برای این کار هش تراکنش خود را در کادر مربوطه جایگذاری کرده و از قسمت “Standard” روی “Rebroadcast for free” کلیک کنید.

علاوه بر مورد بالا، وب سایت “BitAccelerate” نیز یک سرعت دهنده رایگان تراکنش بیت کوین است که می تواند روند کانفرم تراکنش شما را سریع تر کند. شناسه تراکنش یا همان هش (TXID) را وارد کرده و گزینه “Accelerate” را انتخاب کنید. این تراکنش با استفاده از سرویس آنها بین 10 نود بیت کوین بازنشر می شود.

منبع cnbctv18

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.