در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

رونق یا رکود؟ بیت کوین چگونه می تواند به هدف 100000 دلار برسد

0 1,606

تحرکات شدید در بازارهای ارز رمزنگاری و سنتی در روز دوشنبه در حالی رخ داد که فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری تشکیل جلسه دهد و انتظار می رود که بالا بودن نرخ تورم در دستور کار این نهاد قرار گیرد.

موضوع مهمی که سرمایه گذاران منتظر آن هستند این است که نرخ بهره در سال جاری میلادی چقدر افزایش خواهد یافت و این افزایش چه زمانی آغاز خواهد شد. براساس اجماع کلی میان اقتصاددانان، انتظار می رود در ماه مارس نرخ بهره 0.25 درصد افزایش یابد. با این حال، برخی از تحلیلگران همچنین گفتند که فدرال رزرو احتمالا  نرخ بهره را زودتر از موعد مقرر افزایش خواهد داد.

قیمت بیت کوین در ژانویه 2022 به روند نزولی خود ادامه داد، اما آیا کاتالیزوری وجود دارد که بتواند آن را به سطح 100000 دلار برساند.

اگر اینترنت را جستجو کنید، پیش بینی های زیادی را در مورد قیمت بیت کوین مشاهده خواهید کرد. برای مثال، برخی از تحلیلگران معتقدند که قیمت این ارز بزرگ بازار در 10 سال آینده به یک میلیون دلار خواهد رسید، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند که قیمت آن در نهایت به صفر می رسد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیت کوین و نحوه استخراج آن به مطالب زیر رجوع کنید:
بیت کوین چیست؟ آموزش کامل بیت کوین
استخراج بیت کوین چیست؟ بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین کدامند؟

سطح 10000 یا 100000 دلار؟

در این مطلب روی پیش بینی های قیمت برای سال جاری تمرکز می کنیم و کاری به پیش بینی های فراتر از یک سال نداریم. یادآور می شویم که باز هم پیش بینی ها برای سال جاری تا حد زیادی متفاوت هستند. برای مثال، آنتونی ترنچف انتظار دارد قیمت بیت کوین تا اواسط سال 2022 به سطح 100000 دلار برسد.

از سوی دیگر، کارول الکساندر معتقد است که قیمت بزرگ ترین ارز بازار تا 10000 دلار کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب تمام دستاوردهای سال 2021 خود را از دست خواهد داد. 

در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین در حدود سطح 36000 دلار نوسان می کند و تقریبا فاصله زیادی با این دو پیش بینی دارد.

بیت کوین
نمودار هفتگی قیمت بیت کوین

به طور متوسط در هر 10 دقیقه 6.25 بیت کوین به چرخه گردش افزوده می شود و این روند تا هاوینگ بعدی در اوایل سال 2024 ادامه خواهد یافت. این بدان معناست که ماینرها هر روز حدود 900 کوین تولید خواهند کرد. در نتیجه، تا پایان ژوئن 2022، در مجموع 162900 کوین استخراج خواهد شد.
برای درک بهتر هاوینگ اینجا کلیک کنید.

این امر کل عرضه در گردش بیت کوین را به حدود 19.078 میلیون کوین خواهد رساند. اگر قیمت تا آن زمان به 100000 دلار برسد، ارزش کل بازار آن نزدیک به 2 تریلیون خواهد بود که 128.50 درصد بیشتر از سطح 875 میلیارد دلار در ابتدای سال 2022 است.

برعکس، کاهش به سطح 10000 دلار، ارزش بازار بیت کوین را به حدود سطح 190 میلیارد دلار کاهش خواهد داد که 685 میلیارد یا 78 درصد کم تر از روز اول سال جاری میلادی است.

بنابراین بزرگ ترین سوالی که پس از بررسی این پیش بینی های حیرت انگیز به ذهن خطور می کند این است که آیا امکان دارد بیت کوین با سرعت به سمت هر یک از اهداف ذکر شده در بالا حرکت کند؟ با توجه به نوسانات شدید این ارز در گذشته، در جواب این سوال باید گفت “بله”.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا سرمایه گذاران حاضر هستند در شش ماه آینده تقریبا یک تریلیون دلار به بازار بیت کوین تزریق کنند یا خیر؟ ترنچف معتقد است که آنها ممکن است به دلیل عامل “پول ارزان (با بهره کم)” حاضر به این کار باشند.

کاهش ارزش دلار می تواند یک کاتالیزور باشد

سرمایه گذاران متوجه شده اند که شاخص دلار آمریکا اخیرا بهبود یافته است. این شاخص قدرت دلار آمریکا را در برابر سبدی متشکل از شش ارز خارجی (یورو، ین ژاپن، پوند استرلینگ، دلار کانادا، کرون سوئد و فرانک سوئیس) اندازه گیری می کند. شاخص دلار در سال 2021 با بیش از 7 درصد افزایش، به 96.22 رسید.

دلار
نمودار هفتگی شاخص دلار

همچنین لازم به ذکر است که ارزش دلار تنها در برابر ارزهای فیات افزایش یافته و در برابر کالاها به شدت کاهش یافته است. برای مثال، گزارش اخیر اداره آمار نیروی کار ایالات متحده نشان می دهد که هزینه های پرداختی مصرف کنندگان آمریکایی در دسامبر 2021 نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن (2020) جهش هفت درصدی داشته که بالاترین میزان تورم از سال 1982 تاکنون است.

این ثابت می کند که دلار چیزی نیست جز یک بوکسور ضعیف در یک رینگ که با شش بوکسور ضعیف تر از خود رقابت می کند. مسلما، دلار در برابر همه آنها پیروز شده، اما از رقابت اصلی (یعنی تورم افسار گسیخته) گریزان بوده و شکست خورده است.

صحبت از رقابت شد، اجازه دهید تا ارزش آن را با یک دارایی کمیاب تر یعنی طلا مقایسه کنیم.

نمودار بالا همچنین نشان می دهد که تقریبا همه ارزهای فیات عملکرد بسیار ضعیفی نسبت به طلا داشته اند. حقیقت آشکار در اینجا تورم است و به نفع سرمایه گذارانی بوده که با انتظار روند نزولی ارزهای فیات، طلا (یا هر کالای با ارزش دیگر) را ذخیره کرده اند.

در حال حاضر، حدود 40 تریلیون دلار در بازارها در گردش است که شامل کل پول های فیزیکی و پول های سپرده شده در حساب های پس انداز و جاری است. در ضمن ، سرمایه گذاری ها، مشتقات و ارزهای رمزنگاری بیش از  1.3 کوادریلیون دلار گردش مالی دارند.

بنابراین، به اندازه کافی دلار در بازار وجود دارد تا بازار بیت کوین را یک تریلیون شارژ کند، به طوری که هزینه هر واحد آن در شش ماه آینده به 100000 دلار افزایش یابد.

چرا بیت کوین تا حالا به 100000 دلار نرسیده؟

حتی قبل از پرداخت به این بحث، عاقلانه تر این است که عملکرد ارزش بازار بیت کوین را در سال های گذشته بررسی کنیم.

ارزش بازار
نمودار 6 ماهه ارزش بازار بیت کوین

همانطور که در نمودار شش ماهه فوق مشاهده می کنید، تاکنون هیچ موردی وجود نداشته که در آن ارزش بازار بیش از 1 تریلیون دلار افزایش یافته باشد. همچنین، هیچ موردی وجود نداشته که ارزش بازار در شش ماه حدود 685 میلیارد دلار (در صورت سقوط به سطح 10000 دلار) کاهش پیدا کند.

علی رغم این که بازار بیت کوین افزایش یا کاهش شدیدی ندارد، ورودی سرمایه به آن بیشتر از خروج سرمایه از آن است و این نشان می دهد که چرا قیمت هر واحد آن از ژانویه 2014 تا به امروز بیش از 14250 درصد افزایش یافته است.

به نظر می رسد که تنها یک پاسخ برای این سوال که ” چرا تاکنون قیمت به 100000 دلار نرسیده” وجود دارد و آن عدم اطمینان است. این عدم اطمینان دلایل مختلفی (از مسائل نظارتی گرفته تا ترس از این که بازار بیت کوین ممکن است پس دو سال روند صعودی به اصلاح نیاز داشته باشد) دارد.

تاثیر کاهش خرید اوراق قرضه بر اعتماد سرمایه گذارن

شایع ترین دلیل کاهش اخیر قیمت بیت کوین از 69000 دلار به 34000 دلار، تصمیم فدرال رزرو آمریکا است که می خواهد برنامه خرید ماهانه 120 میلیارد دلاری اوراق قرضه خود را زودتر از زمان پیش بینی شده به پایان برساند. به دنبال این تصمیم، انتظار می رود که نرخ بهره از سطوح نزدیک به صفر فعلی حداقل سه بار در سال جاری میلادی افزایش یابد.

سیاست های پولی انبساطی از زمان سقوط بازارهای جهانی در مارس 2020 (به خاطر شیوع گسترده کروناویروس) حدود 6.5 تریلیون دلار به بازار تزریق کردند. در نتیجه نقدینگی مازاد، ارزش دلار کاهش یافت، در حالی که دارایی های پرریسک تر از جمله بیت کوین روند صعودی فوق العاده ای داشته اند.

به گفته مایکل هاول (بنیانگذار شرکت Crossborder Captial) وجوه اضافی در بازار ” باید به یک جایی سرازیر شوند”.

فدرال رزرو  برای مهار تورم به سیاست پولی انبساطی خود پایان خواهد داد و این منجر به حذف دلارهای مازاد در بازار خواهد  شد. از آنجایی که بازارها با کمبود نقدینگی مواجه خواهند شد (به طور فرضی)، آن را با فروش سودآورترین سرمایه گذاری های خود ( سهام، املاک و مستغلات، ساعت های رولکس یا ارزهای رمزنگاری) افزایش خواهند داد.

تورم ناشی از کاهش ارزش دلار می تواند بسیاری از سرمایه گذاران را از فروش دارایی های خود از جمله بیت کوین باز دارد. اما با قطع جریان نقدینگی توسط فدرال رزرو، بازارهای ارز رمزنگاری ممکن است در جذب سرمایه های جدید با مشکل مواجه شوند.

برای بیت کوین و بازار ارزهای رمزنگاری فقط شرکت ها و سرمایه گذارانی باقی خواهند ماند که پول نقد مازاد در خزانه های خود دارند و می خواهند این پول را در دارایی هایی سرمایه گذاری کنند که به راحتی قابل نقد شدن هستند.

تاکنون شرکت های بزرگی مانند تسلا، اسکوئر، مایکرواستراتژی و غیره اقدام به سرمایه گذاری در بیت کوین کرده اند. بنابراین، بیت کوین برای رسیدن به هدف 100000 دلار حداقل به یک شرکت معروف وال استریت نیاز دارد تا آن را به ترازنامه خود اضافه کند.

انتظار برای افزایش سرمایه گذاران خُرد

در ضمن، با ورود تورم به زندگی روزمره مردم، احتمال استفاده از دارایی های با دوام و مقاوم برای محافظت از پس اندازهایشان می تواند به نفع بیت کوین باشد. برای مثال، طبق گزارش شرکت گری اسکیل اینوستمنتس، افزایش قیمت به سطح 69000 دلار در سال گذشته میلادی با افزایش بی سابقه علاقه سرمایه گذاران خُرد همزمان بود.

این شرکت 1000 سرمایه گذار را مورد بررسی قرار داد و دریافت که 59 درصد آنها علاقه مند به سرمایه گذاری در بیت کوین هستند. 55 درصد گفتند که دارایی ها را بین دسامبر 2020 تا دسامبر 2021 خریداری کرده اند.

کیف پول
تعداد کیف پول های غیر صفر بیت کوین

برای رونق یا رکود بیت کوین این اتفاقات باید رخ دهند

اگر بیت کوین قرار است تا پایان ژوئن 2022 به سطح 100000 دلار برسد باید:

  • عرضه پول (حجم نقدینگی) همچنان در بالاترین سطح خود باقی بماند.
  • افزایش نرخ بهره برنامه ریزی شده نتواند تورم را زیر هدف 2 درصدی فدرال رزرو نگه دارد.
  • تعداد کیف پول های غیر صفر بیت کوین همچنان به رشد خود ادامه دهد.
  • شرکت های بیشتری بیت کوین را به ترازنامه های خود اضافه کنند.

قیمت به سطح 10000 دلار سقوط خواهد کرد، اگر:

  • سرمایه گذاران بلندمدت تصمیم بگیرند دارایی های بیت کوین خود را بفروشند و به پول نقد تبدیل کنند.
  • مسائل نظارتی و اصلاح شدید بازارهای سهام بر قیمت ارزهای رمزنگاری تاثیر بگذارند.
  • برخی دستکاری های پیش بینی نشده بازار یا رویداد قوی سیاه منجر به سقوط قیمت مانند مارس 2020 شوند.
منبع Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.