در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

پیش بینی های سال 2019 : اشتباه، تصادفی یا بدتر؟

0 2,851

هر سال پیش بینی کنندگان از گوشه و کنار بازار ظاهر می شوند، با توجه به سابقه ای که در پیش بینی های قبلی خود داشته اند، حتما متعجب خواهید شد که چرا باز هم باعث ایجاد دردسر می شوند.

همیشه در این وقت از سال، تخمین ها و پیش بینی های سالانه ی استراتژیست ها و تحلیلگران ارائه می شده است، آنها با پیش بینی های خود در حال مبالغه و ارائه ی بیشتر از آنچه که می دانند، هستند تا کارفرمایان آنها بیشتر خوشحال شوند. از اینرو قدرت پیش بینی آنها غیر واقعی است. آنها همچنان با قدرت لاف می زنند و با اعتماد به نفس توضیح می دهند که چه سهامی را باید خرید، رکود بازار تا کی پیش خواهد رفت، فدرال رزرو قصد انجام چه کاری دارد و چه زمانی بازار تبدیل به یک مخزن بزرگ برای نگهداری دارایی ها خواهد شد. (در حقیقت، این روزها آخرین مورد کمتر پیش بینی می شود و پیش بینی آن بیشتر وابسته به زمان خود آن نیز هست.)

این پیش بینی ها، در اکثر موارد، بی فایده و پوچ هستند

اما در مرحله ی اول باید یادآور شد، مشکل پیش بینی کنندگان فراتر از بی دقتی آنهاست. انتقاد از عدم شناخت اصولی و فلسفی پیش بینی کنندگان است که تمام جامعه این صنعت با آن مواجه هستند. این نبود شناخت در عدم فروتنی، عدم یافت شدن فرضیه آنها در شواهد به طور واضح، و بدتر از همه عدم شناخت آنها از جهان در سطوح بزرگ، ناشی شده است.

توطئه آمیز ترین پیش بینی ها، آنهایی هستند که به منظور جدا کردن افراد مشتاق و ساده از دلار هایشان ارائه می شوند.

بنابراین، برای اینکه به شما یادآور شویم چرا باید پیش بینی های سال 2019 را نادیده بگیرید، اجازه دهید بعضی از پیش بینی های فاحش تر در سال 2018 را مورد بررسی قرار دهیم:

بیت کوین

پیش بینی ها را می توان از عالی تا به طور مخرب بی دقت و به کلی نامعقول رتبه بندی کرد. چقدر بد که یک وب سایت برای پیگیری تمام پیش بینی های بیت کوین راه اندازی شد. نیک مگیولی می گوید که این سیستم های بی نظم را نمی توان پیش بینی کرد زیرا آنها مستعد مشکل سه وجهی(و انواع آن) هستند.

بیت کوین

چرا همه ی این افراد در پیش بینی قیمت بیت کوین اشتباه کردند؟

شما قادر به پیش بینی سیستم های بی نظم نیستید. این یک مشکل سه وجهی است.

تام لی، رئیس شرکت مشاوران مالی فاندسترات، که پیش بینی کرده بود قیمت بیت کوین در سال 2018، به 25000 دلار خواهد رسید، پیش بینی خود را در ماه گذشته به 15000 دلار تغییر داد. (این ارز رمزنگاری در حال حاضر با قیمت حدود 3400 دلار معامله می شود). همانطور که این پیش بینی احمقانه به نظر می رسد، اما هنوز در مقایسه با سایر پیش بینی ها معمولی و پیش پا افتاده است. طبق پیش بینی مایکل نووگراتز احتمال رسیدن قیمت بیت کوین به 40000 دلار تا پایان سال 2018 وجود داشت. کی ون پترسون از بانک ساکسو، پیش بینی کرد بیت کوین تا پایان امسال قادر است به قیمت 50000 الی 100000 دلار افزایش پیدا کند. جان مکافی، کارآفرین خارق العاده ی فناوری پیش بینی کرد، بیت کوین تا سال 2020 به 1 میلیون دلار خواهد رسید. تیم دراپر، ارز رمزنگاری را به اینترنت تشبیه کرد و دوبرابر پیش بینی مکافی را ارائه داد. وی گفت قیمت بیت کوین به 2 میلیون دلار خواهد رسید.

همه ی این پیش بینی ها نه تنها برای اشتباه درآمدنشان بلکه برای تخمین های بی پروا و مطلق قابل توجه هستند.

سیاست

در دنیای سیاست نیز این گونه پیش بینی ها دیده می شود. پیش بینی امسال نباید این گونه سخت بوده باشد؛ حزب خارج از قدرت تمایل دارد در انتخابات میان دوره ای به قدرت نائل شود. با توجه به اینکه رتبه ی تصویب دونالد ترامپ به میزان قابل توجهی کمتر از 50 درصد بوده، نوسان در مجلس نمایندگان غیرمنتظره نبود. ما همچنان این پیش بینی را که اعتراف میکند، “اقتصاد شکوفای آمریکا، دموکرات ها را در سال 2018 درهم خواهد شکست.” احمقانه می بینیم.

دیگران به طور مشابه پیش بینی های مشابه نادرستی را انجام دادند. سردبیران خبرگزاری فورچون نوشتند، “دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای 2018، تعداد رای بیشتری خواهند داشت، اما طبق پیش بینی ما، برای اینکه بتوانند مجلس را بگیرند کافی نخواهد بود.”

طلا

قبل از اینکه تمام مشکلات طلا به بیت کوین کوچ کنند، برای این فلز گرانبها پیش بینی هایی بدی انجام گرفت. پیتر شیف از سال 2010 هر اونس طلا را به قیمت 5000 دلار پیش بینی کرد. (نرخ طلا در حال حاضر  1238 دلار است.) جیم ریکاردز مشاور حقوقی سابق در شرکت مدیریت سرمایه گذاری Long Term Capital Management قیمت 10000 دلار را هدف پیش بینی خود قرار داد. او گفت اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، یک اتفاق یکسان در پایان سال 2017 روی خواهد داد. جیم راجرز در ماه آگوست اعلام کرد که، “طلا می تواند وارد یک حباب شود.” اما این روی نداد.

بازار

پیش بینی های بازار سهام معمولا از استراتژیست هایی در شرکت های بزرگتر پدیدار می شوند که طیف وسیعی از پیش بینی های خوشبینانه تا پیش بینی های بدبینانه را شامل می شوند. ریسک شغلی تمایل دارد استراتژیست های منصف را محتاط تر و با تدبیر تر نسبت به گروه بیت کوین و طلا حفظ کند. به طور معمول، این پیش بینی ها به منظور سود مداوم و رشد قوی، یا اصلاحات ملایم و نسبتا کم است.

پیش بینی ای که مورد نظر چیزی خارج از این رنج وسیع است. تعداد زیادی برای نام بردن هستند اما احتمالا  قابل توجه ترین متخلف دیوید استاکمن، مدیر بودجه سابق کاخ سفید باشد. پیش بینی های او همیشه بدبینانه بوده است. او در سال 2012، 2013، 2014، 2015، 2016، 2017، 2018 و 2019 برای بازار یک سقوط را پیش بینی کرده است. یک قاعده ی کلی می گوید، اگر شما یک پیش بینی یکسان را هر سال ارائه دهید، و حتی اگر در نهایت به حقیقت بپیوندد، هیچ اعتباری را برای ارائه آن دریافت نخواهید کرد.

حتی بانک های مرکزی که نگهبانان رسمی اقتصاد هستند، کمی بهتر عمل می کنند.

توصیه هنگام مشاهده یک پیش بینی این است که آن را بر روی یک تقویم و یا یک برنامه یادآور یادداشت کنید(من از نرم افزار followupthen.com استفاده می کنم)، سپس یک سال بعد سراغ یادداشت خود بروید. به موجب این کار شما قادر خواهید بود بررسی کنید که پیش بینی به چه میزان خوب و یا بد بوده است. این عمل بسیار عالی جواب می دهد.اغلب اوقات، نتایج حاصل نشان می دهد که چرا صرف زمان زیاد چه برای توجه کردن به پیش بینی ها یا ارائه پیش بینی، عمدا تلاشی بیهوده است.

  1. همه اینها نشات گرفته از تعصب در اعتماد به نفس و خود رایی در سرمایه گذاری است که با اثر دانینگ کروگر (Dunning-Kruger) ترکیب شده است.
  2. در سال 2010، پیش بینی او برای قیمت طلا، 10,000 بود.
منبع Bloomberg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.