در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

انتقال 1000 بیت کوین در دوازدهمین سالگرد ایجاد بلاک چین آن

0 2,378

12 سال پیش در 3 ژانویه، ساتوشی ناکاموتو پس از معرفی ارز رمزنگاری خود از طریق وایت پیپر، شبکه بیت کوین را راه اندازی کرد. تقریبا در ساعت 21:45 (به وقت تهران) سوم ژانویه سال 2009 فرایند استخراج اولین بلاک این شبکه توسط ساتوشی شروع شد و از آن زمان تاکنون، بیش از  664000 بلاک استخراج شده است. علاوه بر این، در دوازدهمین سالگرد شروع به کار این شبکه، تعداد زیادی از پاداش های بلاک سال 2010 (پس از حدود 10 سال راکد بودن)، در حال انتقال هستند.

دوازدهمین سالگرد بلاک چین بیت کوین

ساخت شبکه بیت کوین کاملا خاص بوده و طی 12 سال گذشته، این ارز رمزنگاری بسیار ارزشمند شده و در سوم ژانویه قیمت آن به بالاترین سطح در 34800 دلار رسید.

ساتوشی مفهوم ارز رمزنگاری را در هالووین 2008 به صورت آنلاین با چند نفر از علاقه مندان به اشتراک گذاشت و سه ماه بعد یعنی در سوم ژانویه سال 2009 شبکه بیت کوین با استخراج بلاک صفر (بلاک جنسیس) توسط ناکاموتو راه اندازی شد.

بلاک صفر
بلاک صفر

بلاک صفر یا جنسیس 50 بیت کوین دارد، اما این بیت کوین ها برای همیشه خرج نشدنی باقی خواهند ماند. بسیاری معتقدند که ساتوشی این بلاک را با استفاده از یک کامپیوتر مجهز به سیستم عامل ویندوز استخراج کرده است. نسخه بیت کوین 0.1 به زبان برنامه نویسی++C نوشته شده و در ابتدا یک برنامه نرم افزاری گرافیکی تحت ویندوز بود. این بدان معناست که اولین بلاک با CPU کامپیوتر استخراج شده است. استخراج کنندگان به مدت دوسال بیت کوین را به این روش استخراج می کردند.

بلاک جنسیس همچنین دارای 2 صفر هگزادسیمال اضافی در ابتدای هش است که از ویژگی های معمول بلاک های اولیه در آن زمان بود. علاوه بر این، بلاک صفر نیز حاوی پیامی بود که می توان آن را در پارامتر کوین بیس(coinbase) یافت.

در پارامتر کوین بیس یکی از سرتیترهای روزنامه تایمز درج شده است:

روزنامه تایمز تاریخ 3 ژانویه 2009: رئیس خزانه‌ در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها.

ارسال بیت کوین به بلاک صفر

در بالا گفته شد که بلاک جنسیس 50 بیت‌کوین دارد، اما برخی افراد از زمان راه اندازی این ارز تاکنون مقادیر کمی را به این آدرس ارسال کرده اند. این آدرس تقریبا 2722 تراکنش دریافتی داشته و هم اکنون دارای 68.35 بیت کوین است. بیشتر افراد با این امید که ساتوشی ارزهای بیشتری را به آنها برگرداند، به این آدرس ارز ارسال کرده اند.

در حال حاضر، بلاک های بیت کوین کاملا قابل پیش بینی هستند و هر 10 دقیقه توسط استخراج کنندگان پردازش می شوند. اما  بلاک 1 که بعد  از بلاک جنسیس هارد کد شده قرار داشت، هفت روز بعد استخراج شد. اولین تراکنش را هال فینی (برنامه نویس نرم افزار) در بلاک 9 یا سه روز بعد از استخراج بلاک 1 انجام داد.

ساتوشی سزاوار انباشت بیت کوین است

ساتوشی همچنین تا دسامبر سال 2010 وقت خود را صرف آموزش شبکه به جامعه کرد. گفته شده که این مخترع در طول این مدت به استخراج  بیت کوین نیز مشغول بوده است.

در مقالات مختلف دانشگاهی آمده که ناکاموتو در زمان راه اندازی شبکه ، بین 700000 تا 1.1 میلیون بیت کوین استخراج کرده است. طبق گزارش ها، او از مان استخراج آنها تاکنون هیچ سکه ای را خرج نکرده و ذخیره 1.1 میلیونی وی از زمان استخراج تا به امروز راکد بوده است.

ارزهای قدیمی زیادی از زمان پاداش های کوین بیس هستند که خرج نشده اند و بیش از 10 سال است که راکد مانده اند. برای مثال، محققان شرکت تحلیلی گلس نود در تاریخ 18 دسامبر سال 2020 در توییتی نوشتند:

1.78 میلیون بیت کوین هرگز از آدرس استخراج کننده خود خارج نشده اند.

طبق گزارش های منتشر شده در سال 2020، یکی از استخراج کنندگان اولیه شبکه چند رشته از پاداش های بلاک سال 2010 خود را خرج کرد. هر رشته خرج شده حدود 20 تا 21 بلاک داشته و این ارزها از زمان صدور هرگز منتقل نشده اند.

انتقال ارزهای 20 بلاک متعلق به دوره ساتوشی در تاریخ 3 ژانویه 2021

با کمال تعجب، استخراج کننده ای (یا استخراج کنندگان) در دوازدهمین سالگرد راه اندازی شبکه بیت‌کوین، یک رشته بزرگ دیگر از “بیت کوین های خفته” دوران ساتوشی را خرج کرد. در تاریخ 3 ژانویه 2021، دقیقا 20 بلاک استخراج شده در سال 2010 در ارتفاع بلاک 664263 خرج شدند. این استخراج کننده قدیمی 1000 بیت کوین به ارزش 339 میلیون دلار را به آدرسی  ارسال کرد که با “35grPirp” شروع شده بود.

این 1000 بیت‌کوین با الگوهای مشابه استفاده شده در سایر رشته های بلاک سال 2010 به کسرهای کوچک تر تقسیم شده اند. جزئیات این 20 بلاک خرج شده را می توان در Btcparser.com مشاهده کرد. معمولا این استخراج کننده، یک بلاک دیگر را  کمی بعد خرج می کند تا تعداد بلاک های خرج شده به 21 برسد. خرج بلاک های استخراج شده در “دوران ساتوشی” بسیار نادر بود، اما از سال 2020 تاکنون روند خرج کردن آنها سرعت گرفته است.

انتقال بیت کوین کش

لازم به ذکر است که این استخراج کننده قدیمی همیشه پاداش های مربوط به بیت کوین کش را نیز خرج می کند، اما پاداش های بیت کوین اس وی را خرج نمی کند. تنها زمانی که این استخراج کننده پاداش های بلاک در هر سه زنجیره را خرج کرد، 11 مارس 2020 (یک روز قبل از “پنجشنبه سیاه”) بود که در آن پاداش های 21 بلاک از سال 2010 خرج شدند.

بیت کوین
خرج شدن بلاک ها در تاریخ 3 ژانویه 2021

خرج کردن بلاک های استخراج شده سال 2010 در تاریخ 3 ژانویه 2021 کاملا خاص بود، چون آنها در سالگرد ایجاد شبکه بیت‌کوین انتقال داده شدند و همچنین قیمت این ارز به بالاترین سطح تاریخ خود رسید. 

ما واقعا نمی دانیم که آیا استخراج کننده این ارزها را فروخته است یا  این که قصد دارد آنها را در بازار آزاد بفروشد. اصطلاح تکنیکال “خرج شده” در اینجا به معنای این است که ارزها از آدرس اصلی خود خارج شده اند و این لزوما به معنای فروش آنها نیست. علاوه بر این، اصطلاح “دوره ساتوشی” نیز به این معنا نیست که ساتوشی ارزها را استخراج کرده، بلکه استخراج توسط شخصی دیگر در این دوره انجام شده است.

ارزش بیت کوین از ابتدای پیدایش تاکنون 

بیت کوین از زمان پیدایش تاکنون رشد چشمگیری داشته است. با توجه به افزایش سریع قیمت این ارز برتر در هفته های اخیر، بسیاری از سرمایه گذاران سودهای قابل توجهی از معاملات این ارز بدست آورده اند.

در تاریخ 3 ژانویه سال 2011 ، قیمت بیت کوین با دلار آمریکا برابر شد. نقطه عطفی که توسط بسیاری تحسین شده و گام دیگری به سمت پذیرش آن بود. با این حال، قیمت بیت کوین در حدود سطح 30000 دلار نوسان می کند و هم اکنون قیمت آن برابر با قیمت ماشین تسلا مدل 3 است. این ماشین در بازار خرده فروشی بیش از 30000 دلار به فروش می رسد.

در یک پست توییت آمده:

اکنون می توانید با یک بیت کوین یک تسلا بخرید. چه زمانی این ارز را  می پذیرید؟

سود نهادهای سرمایه گذاری و معامله گران از افزایش قیمت

نهادهای سرمایه گذاری در سال 2020 به خرید و انباشت بیت‌کوین پرداختند و ارزش سرمایه گذاری آنها در روزهای ابتدایی سال 2021 به بالای میلیارد رسید. شرکت مایکرواستراتژی از آگوست تا سپتامبر سال 2020 اقدام به خرید بیت کوین کرد و اکنون به سود خوبی دست یافته است. سرمایه گذاری اولیه این شرکت 425 میلیون دلار بود و با توجه به افزایش قیمت در چند هفته اخیر، ارزش این سرمایه گذاری به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسیده است.

با فرض این که ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، همچنان 0.25 بیت‌کوین خود را در اختیار دارد، با قیمت فعلی ارزش آن تقریبا به 7500 دلار می رسد. مهم تر این که، ارزش بازار بیت کوین در حال نزدیک شدن به ارزش بازار این تولید کننده خودرو است. طبق داده های AssetDash، بیت کوین اکنون با 611 میلیارد دلار پس از شرکت علی بابا (غول تجارت الکترونیک) و تسلا، نهمین دارایی بزرگ از لحاظ ارزش بازار است.

در ضمن، ارزش 1125150 بیت کوین نسبت داده شده به ساتوشی برای مدتی بیش از 1 میلیارد دلار بود. اما روند صعودی فعلی باعث شد تا ارزش بیت‌کوین های او به حدود 34 میلیارد دلار برسد و در بین 40 فرد ثروتمند برتر جهان قرار بگیرد.

با توجه به این که قیمت بیت کوین هر روز رکوردهای جدیدی را به ثبت می رساند، علاقه به این ارز رمزنگاری در رسانه های اجتماعی نیز رکوردهای جدیدی را ثبت می کند. به گفته جاش فرانک از موسسه تحقیقات ارز رمزنگاری”The TIE”، کل حجم توییت ها درباره بیت‌کوین از روند صعودی سال 2017 پیشی گرفته و به 140000 رسیده است. 

منبع news.bitcoin.com cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.