در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

قیمت بیت کوین چقدر خواهد بود؟ 2 هزار یا 10 هزار دلار؟ مدل های اقتصادی می گویند

0 2,301

قیمت بیت کوین ممکن است تا 2000 دلار کاهش یابد و یا تا 10000 دلار افزایش پیدا کند. این بستگی به مدل استفاده شده برای پیش بینی ارزش ذاتی یا عادلانه این ارز دیجیتال دارد.

بیت کوین به سرعت شروع به سقوط کرد و یکی پس از دیگری سطوح حمایت را شکست. ابتدا به سطح 6000 دلار رسید و به مدت 3 ماه این سطح را حفظ کرد. اما پس از مدت کوتاهی به 5700  دلار رسید و از این سطح که بسیاری از کارشناسان آن را سطح کف می دانستند نیز عبور کرد و حالا به زیر سطح 5000 دلار رسیده است.

در کل بیت کوین 30 درصد در طول یک هفته و 80 درصد طی یک دوره 12 ماهه سقوط داشته است. اما چه چیزی این موج فروش را هدایت می کند؟

مدیرعامل شرکت بتماچ، چِبوتائو، نبرد هش اخیر را عامل این امر می داند و می گوید:

من فکر می کنم این نبرد هش ادامه می یابد و موجب پایین آمدن بیت کوین و دیگر ارزها رمزنگاری می شود. اما حالا زمان خرید است و ما باید بیت کوین داشته باشیم تا شانس استفاده از افزایش قیمت را داشته باشیم، زیرا قیمت آن دوباره افزایش خواهد یافت.

پاتریک پالاسیوس، مدیرعامل و موسس شرکت لویال کوین، چندین عامل را باعث این افت می داند. وی گفت:

این موج فروش بیت کوین ترکیبی از چند دلیل است. هارد فورک بیت کوین کش، افزایش و کاهش قیمت گروه های معاملاتی، کمبود قوانین و متهم شدن اوکی ایکس به دستکاری قیمت ها. همه باعث این روند مبادلات می شود. این وضعیت بسیار ناپایدار، می تواند چند هفته طول بکشد تا پایدار شود.

گفتن این که چقدر و چند هفته طول خواهد کشید سخت است. اما سوابق و تاریخچه این ارز دیجیتال نشان می دهد که تا زمان رسیدن به یک قیمت پایدار می تواند هفته ها و یا حتی ماه ها نوسان داشته باشد.

اما بسته به مدل های کاربردی اقتصادی نیز ارزش ذاتی ارز دیجیتال محاسبه می شود.

یکی از این مدل ها، مدل ویتلی(Wheatley’s Model) است که ارزش ذاتی بیت کوین را با توجه به قیمت مورد تقاضا برای انجام مبادله برآورد می کند. با توجه به این مدل ارزش ذاتی بیت کوین بسیار پایین تر از قیمت فعلی خود بوده و برابر با 1224.64 دلار است.

از سوی دیگر مدل هایس(Hayes Model) قرار دارد که ارزش ذاتی بیت کوین را با توجه به قیمت عرضه آن محاسبه می کند. از دید این مدل ارزش ذاتی بیت کوین برابر 10179.25 دلار تعیین شده است.

مدل سوم مدل بازار(Market Model) است که در آن عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت بیت کوین است. در این مدل ارزش بیت کوین بیشتر نزدیک به مدل هایس بوده و برابر 10845.77 دلار است.

گریک جیوردانو که شبیه سازی هر سه مدل را پس از کاهش اخیر قیمت بیت کوین انجام داده است می گوید:

هر سه ارزیابی برای تعیین ارزش ذاتی بیت کوین، بینش های جالبی را ارائه می دهند.

وی در ادامه عنوان کرد که این اولین بار است که قیمت در مدل بازار بالاتر از مدل هایس قرار گرفته. دلیل این امر آن است که درآمد حاصل از استخراج بیت کوین کاهش یافته است. با این حال تراکنش ها، بلاک ها و آدرس های خاص و ویژه در واقع افزایش یافته اند، در حالی که سختی استخراج ثابت مانده است. بسیار جالب است که با وجود جو و محیطی نزولی کاربران بیشتری در حال ایجاد حساب کاربری برای بیت کوین هستند.

در حالی که هنوز مشخص نیست کدام یک از این سه مدل در نهایت درست خواهد بود، یک چیز روشن است؛ نوسانات در بازار ارزهای رمزنگاری ادامه خواهد داشت.

منبع forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.