در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

اییاس چیست؟ یک توضیح ساده برای اییاس

0 2,289

در این راهنما قصد داریم در مورد چگونگی شروع پروژه اییاس و نحوه کار آن توضیح دهیم.

سابقه اییاس

اییاس در واقع یکی از پروژه های جدید بلاک چین است که وارد بازار ارزهای رمزنگاری شده. هدف آن ساخت شبکه ای است که قادر باشد میلیون ها تراکنش را در ثانیه پردازش کند. عرضه اولیه آن(ICO) به چند دلیل بسیار جالب است.

اول این که عرضه اولیه اییاس در 26 ژوئن 2017 آغاز شد و تا 1 ژوئن 2018 ادامه داشت. این مدت برابر 350 روز است که طولانی ترین عرضه اولیه سکه تا به حال بود. تیم اییاس این کار را انجام دادند تا اطمینان حاصل کنند که همه فرصت و شانس خرید و دریافت اییاس را دارند.

دوم این که در طی این عرضه اولیه بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه جذب شد که یکی از موفق ترین عرضه های اولیه بوده است. بعد از تکمیل این مرحله 700 میلیون توکن عرضه شد که حدود 70 درصد کل عرضه است.

برخی از اعضای تیم اییاس واقعا با تجربه هستند. از جمله دانیل لاریمر، که بنیانگذار بیت شیر(Bitshares) و استیم(Steem) نیز هست. پروژه های ارزهای رمزنگاری لاریمر اکنون میلیاردها دلار ارزش دارند. شرکت پشت اییاس که بلاک وان(Block.One) نام دارد، در بسیاری از بلاک چین های مختلف و پروژه های تجاری دخیل است.

اییاس چیست؟

اییاس چیست

هدف اییاس ساخت بلاک چین غیرمتمرکزی است که بتواند تراکنش ها را به سرعت و با کارمزد پایین پردازش کند. همچنین اجازه می دهد تا قراردادهای هوشمند بر روی آن ساخته شود که این امکان را فراهم می کند تا توسعه دهندگان، برنامه های غیرمتمرکز خود را منتشر کنند. علاوه بر این اییاس می خواهد پلتفرمی بسازد تا مانند یک سیستم عامل عمل کند که استفاده از آن را واقعا آسان می کند.

برنامه های کاربردی غیرمتمرکز آینده اینترنت هستند. در حال حاضر هزاران برنامه کاربردی بر روی سایر بلاک چین ها ساخته شده اند. یک مثال برای برنامه های کاربردی غیرمتمرکز که می تواند در بلاک چین غیرمتمرکز اییاس استفاده شود، می توان به نسخه غیرمتمرکز فیسبوک اشاره کرد که شبکه آن تحت کنترل هیچ کس نیست و هیچ کس نمی تواند به اطلاعات حساب کاربری شما دسترسی داشته باشد.

نکته: نامتمرکز به این معنا خواهد بود که تحت کنترل هیچ شخص یا نهادی نیست.

هدف دیگر اییاس توانایی پردازش میلیون ها تراکنش در هر ثانیه است. این یک مشکل بزرگ است. سایر بلاک چین ها نیز می توانند قراردادهای هوشمند را تشخیص دهند، اما هیچ یک از آنها در انجام آن سریع نیستند. به عنوان مثال حتی اتریوم که محبوب ترین بلاک چین قراردادهای هوشمند است، می تواند 15 تراکنش را در هر ثانیه انجام دهد.

اما خب چرا این مسئله مهم است؟ به چند مثال توجه کنید:

  •  بیش از 52 هزار لایک در هر ثانیه در فیسبوک انجام می شود. هر کدام از آنها را می توان مانند یک تراکنش فرض کرد.
  •  در صورتی که شما دارای یک صنعت مالی باشید باید بیش از 100 هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کنید.

بنابراین واضح است که در هر ثانیه بیش از میلیون ها تراکنش انجام می شود که اییاس را برای این نوع صنایع مناسب می سازد.

مسئله دیگری که اییاس به دنبال آن بوده، مسئله قابلیت استفاده است. به عنوان مثال استیم و بیت شیر، هر دو می توانند 100 هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کنند و از فناوری قراردادهای هوشمند استفاده نمایند. با این حال توسعه دهندگان برای ورود و بهبود توابعی مانند بازسازی حساب کاربری و برنامه ریزی، بسیار مشکل دارند.

با استفاده از یک پروتکل، اییاس تمام این توابع مرکزی را ایجاد کرده و انجام می دهد و به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا به بهترین نحو کار خود را انجام دهند.

پس شما حالا می دانید که تیم اییاس در تلاش برای رسیدن به چه اهدافی است. حالا بیایید با نگاه دقیق تری ببینیم اییاس چگونه کار می کند.

اییاس چگونه کار می کند؟

اییاس چگونه کار می کند

اییاس مانند بسیاری دیگر از قراردادهای هوشمند بلاک چین اغلب به عنوان “قاتل اتریوم” شناخته می شود. این عنوان به این مطلب اشاره دارد که می تواند تمام قابلیت های اتریوم را بهتر از آن انجام دهد. پس بیایید این دو را با هم مقایسه کنیم.

اول این که همانطور که قبلا گفته شد، اتریوم و اییاس هر دو قادر به میزبانی برنامه های کاربردی غیرمتمرکز هستند که توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی می شوند. با این حال تفاوت کلیدی این دو تعدادی است که هر شبکه می تواند در واحد زمان پردازش نماید. این تفاوت “مقیاس پذیری” نامیده می شود که یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید در هنگام تجزیه و تحلیل یک بلاک چین در نظر گرفته شود.

اتریوم هنوز قادر به انجام 15 تراکنش در ثانیه است که در مقیاس جهانی بسیار کوچک است. اییاس قصد دارد این تعداد را به یک میلیون تراکنش افزایش دهد. اما چطور؟

خب بیایید به اتریوم برگردیم. به علت مدیریت داده ها، اتریوم قادر نیست تعداد زیادی تراکنش را پردازش کند. در واقع در هر بلاک تعداد اطلاعات مشخصی ذخیره می شود. برای درک بهتر این موضوع یک کانتینر خالی را در نظر بگیرید که فقط 1000 جعبه ظرفیت دارد. از لحاظ تعداد این کانتینر نمی تواند بیشتر از این ظرفیت داشته باشد.

در اتریوم هر بلاک(یا کانتینر) می تواند تنها 15 تراکنش را در خود جای دهد. فناوری پشت این پردازش داده ها اثبات کار(PoW) نام دارد که واقعا کند، گران و نامناسب برای محیط زیست است.

نکته: اثبات کار نوعی توافق عمومی است. مدل های توافق بهتری نیز وجود دارد. از جمله اثبات سهام که اییاس از آن استفاده می کند.

تیم اتریوم برای حل این مسئله از راه حل های مختلفی استفاده کرده است از جمله خارج کردن تراکنش ها از زنجیره.

همانطور که ذکر شد به جای استفاده از PoW مانند اتریوم، بلاک چین اییاس از مدل جدید توافق استفاده می کند که DPos نامیده می شود. این فناوری می تواند مشکلات فعلی اتریوم را که در حال تلاش برای حل آن هستند، رفع کند.

در صورتی که هیچ اطلاعاتی در مورد بلاک چین نداشته باشید، توضیح DPoS کمی دشوار خواهد بود. با این حال سعی می کنیم که آن را توضیح دهیم:

  1. تصور کنید که برای تایید هر تراکنش در بلاک چین به تایید 200 نفر نیاز است. این افراد شاهد نامیده می شوند.
  2.  به عنوان یک بلاک چین غیرمتمرکز، سرمایه گذاران اییاس در مورد این که چه کسانی باید شاهد باشند رای گیری می کنند.
  3.  با این حال قدرت رای شما بر اساس تعداد اییاس شما است. این “سهام” نامیده می شود. ارزهای بیشتر، برابر قدرت رای بیشتر شما است.
  4.  وظیفه تمام این 200 شاهد این است که امنیت شبکه را حفظ کنند و برای انجام این کار پاداش دریافت می کنند.
  5.  تعداد زیادی از شاهدان نیز هستند که منتظر نوبت خود برای کمک به محافظت از شبکه بلاک چین اند. آنها از این طریق می توانند درآمد نیز داشته باشند.
  6.  اگر شاهدی کار خود را درست انجام ندهد و یا امنیت شبکه را به اندازه لازم برقرار نکند، از شبکه بیرون رانده می شوند که به شاهدان منتظر شانس حضور در شبکه را می دهد.

این روند اساسا یک سیستم کارآمدتر را ایجاد می کند که امکان تراکنش های ارزان، سریع و سازگار با محیط زیست را فراهم می کند. در حقیقت هر تراکنش تنها در 3 ثانیه انجام می شود.

با این حال در اتریوم نیاز است که هر کامپیوتر یا نودی که به شبکه متصل است قبل از این که تراکنش تایید شود، مورد موافقت قرار گیرد.

نکته: یک نود یا کامپیوتر به مدیریت و اجرای شبکه بلاک چین کمک می کند. هر کسی می تواند با کمک قدرت محاسباتی خود و اتصال به شبکه، تبدیل به یک نود شود.

یکی دیگر از ویژگی های بلاک چین اییاس آن است که امکان توقف تراکنش نیز وجود دارد. اما چرا این امکان اهمیت دارد؟

آیا تا بحال در مورد هک معروف دائو چیزی شنیده اید. در این حادثه یک نفر حدود 50 میلیون دلار از ارزهای اتریوم را در سال 2016 به سرقت برد که طی این حادثه بلاک چین اتریوم فورک شد. اگر بلاک چین اتریوم مانند اییاس دارای فناوری DPoS بود، این حمله می توانست متوقف شود.

نکته: یک فورک در واقع زمانی است که یک بلاک چین جدید از کد اصلی بلاک چین قدیمی استفاده می کند، اما تغییراتی را برای بهبود آن ایجاد کرده است.

خب حالا می دانید که فناوری اییاس چگونه کار می کند. در بخش بعدی این راهنما به موارد استفاده اییاس می پردازیم.

چگونه اییاس مورد استفاده قرار می گیرد؟

اییاس مانند اکثر بلاک چین ها دارای ارز مربوط به خود است که اصطلاحا EOS نامیده می شود. این ارز دو هدف متفاوت را دنبال می کند.

هنگام استفاده از بلاک چین اتریوم شما باید کارمزد تراکنش را پرداخت نمایید. این کارمزد اصطلاحا GAS نامید می شود. به دلیل آن که هر روز بر تعداد افرادی که از این شبکه استفاده می کنند افزوده می شود، هزینه ها گرانتر می شوند. این امر باعث می شود تا در مقیاس جهانی برای ارسال مقادیر کم غیر قابل استفاده شود. مثال لایک های فیسبوک را به خاطر آورید. اگر برنامه غیرمتمرکز فیسبوک در بلاک چین اتریوم اجرا شود، هر بار که فردی روی دکمه لایک کلیک کند باید هزینه آن را بپردازد. زمانی که افراد نیاز دارند تا از شبکه استفاده کنند، این شبکه ماشین مجازی اتریوم(EVM) را اجاره می دهند که نیاز به هزینه تراکنش دارد.

اما این روند در مورد اییاس متفاوت است. به جای اجاره قدرت محاسباتی، دارندگان ارز اییاس مالکیت شبکه را در اختیار دارند. به عنوان مثال اگر شما مالک یک درصد از سهام ارزهای اییاس هستید، یک درصد از شبکه را به خود اختصاص می دهید. به این معنی که یک درصد از قدرت محاسباتی مورد نیاز برای پردازش تراکنش را دارید. این چیزی است که باعث انجام تراکنش های رایگان می شود.

ارز اییاس مانند سایر ارزهای رمزنگاری عمل می کند. شما می توانید این ارز را بین کیف پول ها اسال و یا دریافت کنید و یا آن را نگه دارید. این اییاس را تبدیل به یک سیستم پرداخت عالی می کند که می توانید پول خود را برای هر کسی در سراسر جهان با کمترین هزینه و فقط در چند ثانیه ارسال کنید. اما این سیستم می تواند مورد سوء استفاده نیز قرار گیرد.

چگونه اییاس مورد سوء استفاده قرار می گیرد؟

یکی از مزایای منحصر به فرد ارزهای رمزنگاری این است که به افراد امکان می دهد تا به صورت ناشناس مبادلات خود را انجام دهند. این درست مانند پرداخت پول نقد در دنیای واقعی است. زمانی که بلیط اتوبوس می خرید و یا نان خریداری می کنید نیازی به تایید هویت و ارائه مدارک شناسایی ندارید.

با این حال این بدان معنا خواهد بود که برخی از افراد می توانند از ارزهای رمزنگاری برای انجام برخی جنایات به صورت ناشناس استفاده کنند. مانند خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر. اییاس نیز از این ویژگی مستثنا نیست.

همچنین بیشتر اطلاعات بلاک چین(مانند اتریوم) به صورت عمومی هستند. بدین معنا که هر شخصی با اتصال به اینترنت می تواند تمام تراکنش های انجام شده در یک شبکه بلاک چین را مشاهده کند و نیز مقدار موجودی کیف پول ها را ببیند.

با این حال به گفته دانیل لاریمر، سازنده اییاس، مقدار موجودی کیف پول ها در اییاس نمایش داده نمی شود. این ویژگی می تواند به افرادی که قصد فرار مالیاتی دارند کمک کند. با این حال یک امنیت اضافی را در اختیار دارندگان ارزهای رمزنگاری ثروتمند قرار می دهد.

نکته مهم اینجاست که تمام فناوری ها قابلیت سوء استفاده را دارند، اما فقط افراد معدودی تلاش می کنند که این کار را انجام دهند.

نتیجه گیری

اگر از ابتدا این راهنما را دنبال کرده باشید اکنون می دانید که چرا پروژه اییاس ایجاد شد، چگونه این فناوری کار می کند و چرا توکن اییاس مهم است.

اگر چه عرضه اولیه اییاس رسما در 1 ژوئن پایان نیافت، اما آن را جزو 10 ارز برتر دنیای ارزهای رمزنگاری قرار داده است. اییاس در واقع ترکیبی از امنیت بالای بلاک چین بیت کوین و سیستم منحصر به فرد قراردادهای هوشمند اتریوم است.

منبع bitdegree

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.