در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

شروع احتمالی معاملات ETFهای اسپات اتریوم از هفته آینده؛ قیمت اتریوم افزایش می یابد؟

0 568

تایید ETFهای اسپات اتریوم توسط SEC به ارسال فرم های نهایی از سوی شرکت های درخواست کننده بستگی دارد و انتظار می رود که هر هشت صندوق به طور همزمان شروع به کار کنند.
اتریوم چیست؟ آموزش کامل اتریوم

براساس گزارش رویترز از سه منبع آگاه، احتمالا صندوق های قابل معامله در بورس اتریوم  از 23 جولای معاملات خود را آغاز خواهند کرد. این سه منبع همچنین خاطرنشان کردند که SEC تاییدیه اولیه سه درخواست از هشت درخواست را صادر کرده است.
صندوق قابل معامله در بورس یا ETF چیست و چگونه کار می کند

آیا معاملات ETF اسپات اتریوم هفته آینده آغاز می شود؟

نیت گراسی (Nate Geraci)، رئیس ETF Store، در پستی در پلتفرم ایکس خاطرنشان کرد که SEC حداقل سه مورد از هشت درخواست ثبت شده برای ETF اسپات اتریوم را تایید اولیه کرده و آنها تا سه شنبه آینده معاملات خود را آغاز خواهند کرد. انتظار می رود که هشت صندوق به طور همزمان راه اندازی شوند و شروع به کار کنند.

این بیانیه پس از پست 15 جولای وی منتشر شد که در آن خوش بینانه پیش بینی کرد:

به هفته تایید ETF اسپات اتریوم خوش آمدید. چیز خاصی نمی دانم؛ در این مرحله دلیل زیادی برای تاخیر بیشتر در تایید آنها نمی بینم. شرکت های درخواست کننده ETF آماده شروع معاملات هستند.

به گفته منابع آگاه، انتظار می رود شرکت های مدیریت سرمایه بزرگ، از جمله بلک‌راک، ون‌اک و فرانکلین تمپلتون تا 22 جولای تاییدیه SEC را دریافت کنند و در روز بعد، یعنی 23 جولای، معاملات خود را آغاز کنند. اما تایید کامل ETFهای اسپات اتریوم به ارسال فرم های نهایی توسط درخواست کنندگان بستگی دارد. آنها تا پایان این هفته (روز جمعه) فرصت دارند این فرم ها را به SEC ارسال کنند.

روند تایید ETFهای اسپات اتریوم در سپتامبر 2023 آغاز شد و احتمال تایید آنها در آن زمان به دلیل بازخورد دلسرد کننده SEC بسیار پایین بود. اما موافقت رسمی و غیرمنتظره این آژانس با اعمال تغییرات در قوانین در ماه مه و حکم دادگاه شرکت گری اسکیل، زمینه را برای راه اندازی این صندوق ها فراهم کرد.

کارشناسان ورودی متوسطی را برای ETFهای اتریوم پیش بینی می کنند

SEC قبلا به دلیل نگرانی در مورد دستکاری در بازار تمایلی به تایید ETFها نداشت، اما اکنون شرایط فرق کرده است. موضع این نهاد نظارتی بعد از شکایت شرکت مدیریت سرمایه گری‌اسکیل تغییر کرد و منجر به تایید 9 صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین در 11 ژانویه 2024 شد.
بیت کوین چیست؟ آموزش کامل بیت کوین

طبق داده های Morningstar Direct، این ETFها به سرعت توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کردند و ورودی آنها در سه هفته اول معاملاتی حدود 6.6 میلیارد دلار بود. ورودی سرمایه به این صندوق ها تا پایان ژوئن به 33.1 میلیارد دلار رسید.

مارتین لاین‌وبر (Martin Leinweber)، از MarketVector Indexes، ورودی سرمایه متوسط و نوسانات قیمتی بیشتری را برای اتریوم در مقایسه با بیت کوین پیش بینی می کند و دلیل آن را ارزش بازار کوچک تر و پایین بودن حجم معاملات این ارز عنوان می کند. براساس داده های وب سایت کوین‌مارکت‌کپ، ارزش بازار بیت کوین در حدود 1.28 تریلیون دلار و ارزش بازار اتریوم نزدیک به 420 میلیارد دلار است.
ارزش بازار (Market Cap) چیست و چه اهمیتی دارد؟

علیرغم ارزش بازار پایین تر اتریوم، Galaxy Research ورودی سرمایه ماهانه ETFهای آن را 1 میلیارد دلار پیش بینی می کند. توماس پرفیمو، از صرافی کراکن، افزود که ورودی ETFهای اسپات اتریوم را نباید با ورودی سرمایه ETFهای اسپات بیت کوین مقایسه کرد.

شرکت ها فرم S-1 را ارسال کردند

شرکت های متقاضی راه اندازی ETFهای اسپات اتریوم فرم های نهایی لازم برای شروع معاملات را  به SEC ارسال کردند.

شرکت های مدیریت سرمایه، از جمله بلک‌راک، فیدلیتی، بیست ویک‌شیرز  (21Shares)، گری‌اسکیل و اینوسکو گلکسی فرم های اصلاح شده S-1 را در روز چهارشنبه ارسال کردند.

دو منبع آگاه قبلا به کوین دسک گفته اند که کارمندان SEC به شرکت های متقاضی توصیه کرده اند تا  اصلاحات نهایی را تا چهارشنبه ثبت کنند و احتمالا این درخواست ها تا دوشنبه آینده تایید خواهند شد.

شرکت ها در فرم S-1  جزئیات نهایی ساختار صندوق، از جمله کارمزد، را منتشر می کنند. شرکت گری‌اسکیل 2.5 درصد را برای کارمزد صندوق خود در نظر گرفته که بالاترین نرخ نسبت به سایر صندوق ها است. اما این شرکت برای مینی اتریوم تراست خود (Mini Ethereum Trust) کارمزد 0.25 درصد را تعیین کرده است.

شرکت های بلک‌راک و فیدلیتی نیز 0.25 درصد کارمزد خواهند داشت، در حالی که بیست و یک‌شیرز کارمزد 0.21 درصد را دریافت می کند. شرکت های بیت‌وایز، ون‌اک و اینوسکو گلکسی کارمزد 0.2 درصد را برای صندوق های خود تعیین کردند و فرانکلین تمپلتون کارمزد 0.19 درصد را اعمال خواهد کرد.

سه دلیل که ETF اتریوم تاثیر بیشتری خواهد داشت

مت هوگان، مدیر ارشد سرمایه گذاری شرکت بیت‌وایز، سه دلیل مهم را ذکر کرده که چرا  ETFهای اتریوم تاثیر بیشتری بر قیمت ETH خواهند داشت. نرخ تورم اتریوم با توجه به استفاده گسترده از اپلیکیشن های مبتنی بر اتریوم در مقایسه با مقدار کم اتریوم که روزانه ایجاد می شود، عملا به صفر می رسد.

همچنین، ماینرهای بیت کوین برای ادامه عملیات استخراج مجبور به فروش بیت کوین می شوند. چون این عملیات گران است و به دستگاه های استخراج پیشرفته و مصرف برق زیاد نیاز دارد. در مقابل، کسانی که اتریوم خود را استیکینگ می کنند، مشمول هزینه های مستقیم و سنگین نمی شوند.

دلیل دیگر، استیکنگ حدود یک سوم کل عرضه اتریوم است. به گفته هوگان، در حال حاضر 28 درصد از کل عرضه این ارز استیکینگ شده است؛ به این معنی که آنها در شبکه قفل شده و از چرخه عرضه در گردش خارج شده اند.

هوگان پیش بینی می کند که این صندوق ها قیمت ETH را تا پایان سال 2024 به بالای 5000 دلار خواهند رساند.

منبع cryptopotato coindesk cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.