در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

جهش بیت کوین پس از افشای احتمال ورشکستگی بانک فرست ریپابلیک

0 268

با سقوط 50 درصدی سهام بانک فرست ریپابلیک (First Republic Bank) و افزایش نگرانی ها از ورشکستگی احتمالی و قریب الوقوع این بانک، قیمت بیت کوین بیش از 3 درصد افزایش یافت و به بالای سطح 28000 دلار رسید.

بیت کوین

به گفته رئیس تحقیقات پلتفرم آموزش ارز رمزنگاری Collective Shift، بیت کوین بلافاصله پس از این که چارلز گاسپرینو (گزارشگر فاکس نیوز) گزارش داد که مدیران بانک هایی که با فرست ریپابلیک کار می کنند انتظار دارند دولت یک مدیر تصفیه برای این بانک تعیین کند، افزایش یافت.
بیت کوین چیست؟ آموزش کامل بیت کوین

تعیین مدیر تصفیه تاکتیکی است که به طلبکاران یک شرکت یا بانک این امکان را می دهد تا وجوهی را که در حال نُکول احتمالی هستند، پس بگیرند و  همچنین به شرکت های درگیر در جلوگیری از ورشکستگی کمک می کند.

داده های شرکت تجزیه و تحلیل سانتیمنت نشان می دهند که همبستگی بیت کوین و شاخص S&P500 ممکن است در حال کاهش باشد، چون در بحبوحه بحران بانکی، این ارز  بار دیگر ثابت کرده که یک دارایی امن است.

شروع مشکلات مالی فرست ریپابلیک از ماه مارس

فرست ریپابلیک در اوایل ماه مارس با مشکلاتی روبرو شد که در آن زمان 11 بانک بزرگ آمریکا از جمله جی پی مورگان و بنک آو امریکا کورپ، 30 میلیارد دلار در این بانک سپرده گذاری کردند. 

بلومبرگ در 26 مارس گزارش داد که مقامات ایالات متحده به دنبال فراهم کردن وام اضطراری برای کمک به این بانک هستند  تا بتواند با استفاده از آن “مشکلات ساختاری” ترازنامه اش را برطرف کند.

به گفته منابع ناشناس در آن زمان، با وجود این که فرست ریپابلیک نگران مشکل نقدینگی بود، مقامات آمریکا اعلام کردند که سپرده های این بانک در حال “تثبیت” هستند و این بانک به سرنوشت بانک سیلیکون ولی دچار نمی شود. در ماجرای ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، سپرده گذاران برای برداشت وجوه خود هجوم آوردند و به همین دلیل ناظران مالی این بانک را تعطیل کردند.

کاهش 100 میلیارد دلاری سپرده گذاری در فرست ریپابلیک

متاسفانه اظهارات مقامات آمریکا درست نبودند. بانک فرست ریپابلیک در روز دوشنبه در گزارش درآمد سه ماهه اول سال 2023 اعلام کرد که در این دوره سپرده گذاری در این بانک  100 میلیارد دلار کاهش یافته و برای تقویت هرچه سریع تر وضعیت مالی خود “گزینه های استراتژیک” را دنبال می کند.

فرست ریپابلیک
گزارش درآمد سه ماهه اول ریپابلیک

در حالی که فرست ریپابلیک هنوز مشخص نکرده که این گزینه های استراتژیک دقیقا چه هستند، گزارش درآمد آن نشان می دهد که این بانک قصد دارد ترازنامه و هزینه های خود را با پایین آوردن حقوق مدیران و اجاره نامه های اداری و همچنین تعدیل 20 تا 25 درصدی کارمندان خود در سه ماهه دوم، کاهش دهد.

بحران بانکی در طول سال جاری میلادی خسارات سنگینی بر موسسات مالی در ایالات متحده وارد کرده است. بانک سیلورگیت در 8 مارس تعطیلی خود را در پی هجوم مشتریان برای برداشت سپرده هایشان اعلام کرد. بانک سیلیکون ولی دو روز بعد در 10 مارس توسط اداره حفاظت مالی کالیفرنیا تعطیل شد.

با وجود این بحران ها، جانت یلن (وزیر خزانه داری آمریکا) بار دیگر تاکید کرد که بخش بانکی آمریکا قوی و باثبات است. یلن در سخنانی در نشست شورای نظارت بر ثبات مالی (FSOC) در 21 آوریل گفت که سیستم مالی ما با سرمایه و نقدینگی بالا مستحکم و قوی است.

گزارش درآمد سه ماهه شرکت های فناوری

دلیل دیگر افزایش قیمت می تواند انتشار گزارش درآمد سه ماهه اول سال 2023 شرکت های آلفابت و مایکروسافت باشد که فراتر از انتظارات بود. 

طبق داده های شرکت کوین گلس، با افزایش قیمت بیت کوین، حدود 11.3 میلیون دلار از موقعیت های شورت این ارز لیکوئید شدند. این نوع شورت اسکوئیزها معمولا منجر به تسریع جهش قیمت می شوند.
موقعیت خرید (long) یا فروش (short) چیست؟ چگونه می توان از آنها استفاده کرد؟

با این حال، بازار سهام و اوراق قرضه با کاهش روبرو شدند. شاخص S&P 500 و نزدک به ترتیب با 1.5 و 1.9 درصد کاهش، روز معاملاتی را به پایان رساندند. شاخص میانگین صنعتی داو جونز نیز 1 درصد کاهش یافت.

در بازار اوراق قرضه، بازده اوراق قرضه دو ساله با 19 واحد کاهش به 3.94 درصد رسید و بازده اوراق قرضه 10 ساله با 11 واحد کاهش به 3.40 درصد سقوط کرد.

ادوارد مویا (کارشناس ارشد بازار) در یادداشتی در روز سه شنبه نوشت که پس از انتشار گزارش درآمد سه ماهه، به نظر می رسد که چشم انداز خیلی بد نیست و این بدان معناست که فدرال رزرو ممکن است به سیاست پولی انقباضی خود ادامه دهد و احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن همچنان وجود دارد.

منبع Cointelegraph coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.