در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

تاثیر سقوط UST و LUNA بر بازار؛ چه کسی مسئول سقوط این ارزها است

0 1,220

سقوط شدید ارزش ترا و ارز پایدار ترا یو اس دی در 11 مه بر کل بازار ارز رمزنگاری تاثیر گذاشت و پروژه هایی که به نوعی با این پروژه دیفای ارتباط داشتند، شاهد کاهش قیمت بودند. 

فروش اجباری ذخایر بیت کوین که پشتوانه بخشی از ترا یو اس دی بودند، نیز بر کاهش قیمت بیت کوین به زیر 30000 دلار اثر گذاشت. تحلیلگران نگرانند که پلتفرم های دیفای دارای استخرهای نقدینگی که دارایی های آنها را عمدتا UST و LUNA تشکیل می دهند، سقوط کنند.

سقوط پروتکل های مبتنی بر ترا

پروژه های مرتبط با ترا نیز شاهد سقوط شدیدی بودند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید، انکر پروتکل (ANC)، آستروپورت (ASTRO) و مارس پروتکل (MARS) از 4 مه (از زمان شروع اصلاح نزولی ترا) تاکنون بیش از 80 درصد سقوط کرده اند.

ترا یو اس دی
قیمت LUNA ، ANC ، ASTRO و MARS

پروتکل های مذکور همگی بر روی دیفای متمرکز هستند؛ به این معنی که آنها با UST و LUNA همبستگی تنگاتنگی دارند، چون UST ارز اصلی برای جفت نقدینگی آنها و همچنین توکن LUNA ارز اصلی قفل شده در قراردادهای هوشمندشان است.

تا زمانی که ارزش UST پایین تر از قیمت 1 دلار باقی بماند و LUNA به روند نزولی خود ادامه دهد، بعید است که این پروتکل ها بتوانند به سطوح بالاتر بازیابی شوند.

دارایی های موجود در بلاک چین کازموس نیز تحت تاثیر سقوط UST قرار گرفتند. کازموس (ATOM)، میرور پروتکل (MIR)، اُسموسیس (OSMO) و کاوا ( KAVA) که از پروتکل ارتباطی بین بلاک چین استفاده می کنند، به دلیل همبستگی بالا با ترا شاهد اصلاح شدید قیمت بودند.

افزایش موقت میکر

میکر (MKR) در 11 مه افزایش قیمت داشت، چون معامله گران به سمت ارز پایدار دای (DAI) رفتند. قیمت میکر در این روز 124 درصد افزایش یافت و از کف 1025 دلار به سطح 2299 دلار رسید. اما از این سطح اصلاح شد و در زمان انتشار مطلب در زیر سطح 1000 دلار بود.

میکر
قیمت میکر

چه چیزی باعث سقوط UST شد

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، یک روز پس از سقوط UST گفت که وضع قوانین جدید برای ارزهای پایدار و تصویب آن توسط کنگره مهم است.

سقوط LUNA مورد توجه کاربران اینترنتی، سرمایه گذاران و کارشناسان بازار ارز رمزنگاری قرار گرفته است. شایع شده که صندوق سرمایه گذاری سیتادل کپیتال( Citadel Capital) در سقوط UST نقش داشته است.

سیتادل 100000 بیت کوین قرض گرفت و 25000 آن را با UST معاوضه (سواپ) کرد. سپس وارد موقعیت شورت شد و شروع به فروش 75000 بیت کوین باقیمانده کرد. زمانی که قیمت بیت کوین به سطح 30000 دلار رسید، این صندوق شروع به دامپ (فروش) دارایی های UST خود کرد و این باعث شد تا ارزش این ارز پایدار از سطح ثابت 1 دلاری خود سقوط کند.

سپس دو کوان (مدیرعامل شرکت ترا) مجبور شد 25000 بیت کوین را با ضرر هنگفت بفروشد تا ارزش UST را به سطح 1 دلار برگرداند و این کاهش بیشتر قیمت بیت کوین را در پی داشت. به هر حال، صندوق سیتادل تمام دارایی های خود را فروخت و از موقعیت خارج شد. 

برخی می گویند که جانت یلن، سیتادل را مامور کرده تا قیمت UST را  کاهش دهد تا از این طریق بتواند روند تعیین قوانین برای ارزهای پایدار را تسریع کند. بحث در مورد ارزهای پایدار در ماه های اخیر به اوج خود رسیده و یلن بارها اظهار داشته که این ارزها “ثبات مالی” را تهدید  می کنند. از طرفی سقوط شدید ارزش UST بهانه ای شد تا یلن به ارزهای پایدار حمله کند و از آن برای حمایت از موضع ضد ارز پایدار خود در کمیته بانکی سنا استفاده کند.

منبع Cointelegraph cryptopolitan

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.