در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

دارایی های دنیای واقعی (RWA) توکن شده در بلاک چین یکی از بخش های در حال رشد

0 485

دارایی های دنیای واقعی (RWA) توکن شده در بلاک چین یکی از سریع ترین بخش های در حال ظهور در بازار ارز رمزنگاری است. در واقع، آنها دارایی های بخش مالی سنتی، مانند اوراق خزانه داری، هستند که برای تعامل با پروتکل های مالی غیرمتمرکز (دیفای) به صورت توکن شده اند.
بلاک چین چیست؟ یک راهنمای کامل برای مبتدیان

RWA امکان ادغام بخش مالی سنتی با فناوری بلاک چین را فراهم کرده و همچین افزایش نقدینگی و ایجاد محصولات مالی نوآورانه را امکان پذیر می کند. در سه ماهه اول سال 2024 شاهد رشد چشمگیر بازار RWA بودیم. اوراق خزانه داری توکن شده، شامل صندوق نقدینگی دیجیتال سازمانی دلار بلک‌راک (BlackRock’s USD Institutional Digital Liquidity Fund) با نماد BUIDL، صندوق اوراق بهادار دولتی آمریکا با مدت کوتاه شرکت سوپراستیت ( Short Duration US Government Securities Fund) با نماد USTB و USDY از پلتفرم آندو (Ondo) با رشد 41 درصدی به حدود 1.3 میلیارد دلار رسید که این رشد ناشی از علاقه نهادهای سرمایه گذاری و عرضه محصولات نوآورانه بود. در این مطلب به تحولات و روندهای مهم در این بخش خواهیم پرداخت.

علاقه نهادهای سرمایه گذاری و محصولات جدید باعث رشد این بخش می شوند

بخش عمده ای از رشد بخش RWA ناشی از ورود شرکت های بزرگ سرمایه گذاری به این بازار است. شرکت بلک‌راک، بزرگ ترین شرکت مدیریت سرمایه در جهان، صندوق BUILD را در شبکه اتریوم را راه اندازی کرد که خیلی سریع 280 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. شرکت سوپراستیت (شرکت مدیریت دارایی ارز رمزنگاری که توسط رابرت لشنر از کامپاند فایننس تاسیس شده) صندوق USTB را عرضه کرد که 82 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد.

این طرح های ابتکاری نشان دهنده اعتماد و علاقه فزاینده به RWA از طرف شرکت های بخش مالی سنتی و همچنین شرکت های مرتبط با ارز رمزنگاری است.

پلتفرم های فعلی RWA نیز عرضه های خود را افزایش  داده اند. پلتفرم اوندو فایننس (Ondo Finance) سپرده ها را به محصول جدید خود به نام USDY منتقل کرد. سانتریفیوژ، پلتفرمی برای توکن سازی دارایی های دنیای واقعی، نیز شاهد رشد پیوسته دارایی های تحت مدیریت خود برای دومین سه ماهه متوالی بوده است.

اما فراتر از رشد دارایی ها، شاهد ظهور زیرساخت هایی هستیم که RWA را با بخش گسترده دیفای ترکیب پذیرتر و در دسترس تر می کند. شرکت سوپراستیت قصد دارد از فناوری بلاک چین برای افزایش سرعت، برنامه ریزی و انطباق با قوانین استفاده کند. M^0 Labs در حال ایجاد روشی برای تولید وجه نقد از وثیقه خارج از شبکه است که می تواند سنگ بنایی برای محصولات دیگر باشد. اوندو گلوبال مارکتس (Ondo Global Markets) یک سیستم دو سویه را برای جابجایی آسان دارایی ها بین حساب های خارج از زنجیره و داخل زنجیره طراحی کرده است.

شرکت سانتریفیوژ به گسترش پلتفرم خود برای توکن سازی دارایی های دنیای واقعی ادامه داده و رشد پیوسته دارایی های تحت مدیریت خود را برای یک سه ماهه دیگر حفظ کرد. این پیشرفت ها بر تلاش های مستمر برای تقویت زیرساخت های حمایت کننده RWA تاکید می کنند.

فراگیر شدن RWA و آینده آن

پروتکل های دیفای در حال یافتن راه هایی برای انتقال بازده RWA به کاربران هستند. مورفو (Morpho) شرکت های مدیریت سرمایه را قادر می سازد تا صندوق های غیرحضانتی ایجاد کنند که بازدهی RWA را به کاربران دیفای منتقل می کنند. تروفای (TrueFi) ترینیتی (Trinity را راه اندازی می کند تا به کاربران این امکان را بدهد اوراق قرضه توکن سازی شده را به عنوان وثیقه واریز کنند تا بتوانند یک دارایی متصل به دلار با قابلیت استفاده در کل دیفای ایجاد کنند. این به تقاضای رو به رشد در بین کاربران دیفای برای انتقال پذیری و ترکیب پذیری محصولات RWA اشاره می کند.

ادغام RWA در دیفای به روشی مقیاس پذیر و کاربرپسند مدت هاست که یک چالش اساسی بوده است. اما بخش RWA اکنون در مسیر پیشرفت قرار دارد و شرکت های بزرگ سرمایه را به این بخش سرازیر می کنند، محصولات نوآورانه جدید ساخته می شوند و قابلیت همکاری با زیرساخت های فعلی دیفای بیشتر خواهد شد.

با وجود این که بخش  RWA هنوز در مراحل اولیه خود است، پتانسیل رشد زیادی دارد و یکی از بخش هایی است که در سال های آینده توجهات بیشتری را به خود جلب خواهد کرد و باید آن را به دقت زیر نظر گرفت. طبق پیش بینی لشنر از شرکت سوپر استیت، اگر این روند ادامه پیدا کند، ارزش دارایی های دنیای واقعی توکن شده در بلاک چین تا سال 2030 به چندین تریلیون دلار خواهد رسید و رسیدن به این نقطه عطف دور از ذهن نخواهد بود.

منبع coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.