در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

هک شبکه وُرم هُل و سرقت 120000توکن رپد اتریوم

0 1,540

طبق گزارش های مختلف، شبکه وُرم هُل (Wormhole) مورد هک واقع شده و هکر 120000 توکن رپد اتریوم (wETH) به ارزش 321 میلیون دلار را سرقت کرده است.

وُرم هُل یک پل ارتباطی میان شبکه های اتریوم، سولانا، بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ، اُسیس و ترا است که به کاربران اجازه می دهد ارزهای رمزنگاری را بدون استفاده از صرافی متمرکز ارسال و دریافت کنند. این بزرگ ترین هک بازار ارز رمزنگاری در سال 2022 و دومین هک بزرگ دیفای تا به امروز بوده است.  تیم توسعه وُرم هُل به هکر پیشنهاد جایزه 10 میلیون دلاری برای بازگرداندن وجوه داده است.

این هک در پل ارتباطی سولانا اتفاق افتاد و بیم آن می رود که پل وُرم هُل به ترا نیز آسیب پذیر باشد.

تیم توسعه این شبکه به کاربران اطمینان داده که موجودی اتریوم را برای “تضمین پشتیبانی از رپد اتریوم با نسبت 1:1 “افزایش می دهد. اما هنوز اطلاعاتی در مورد این که این وجوه از کجا و چه زمانی تامین می شوند، ارائه نکرده است.

این هک در 2 فوریه  ساعت 06:24 بعدازظهر به وقت جهانی ( 13 بهمن ساعت 19:54 به وقت ایران) انجام شد.  هکر 120000 رپد اتریوم را در شبکه سولانا استخراج کرد، سپس در ساعت 6:28  تعداد 93750 رپد اتریوم به ارزش 254 میلیون دلار را در شبکه اتریوم تبدیل به ETH کرد. هکر از آن زمان تاکنون بیشتر وجوه را صرف خرید توکن های اسپورت ایکس (SX)، متا کَپیتال (MCAP)، بورد ایپ یات کلاب (APE) و FUCK کرده است.

مابقی وجوه در شبکه سولانا با یو اس دی کوین و سولانا معاوضه شده اند. در حال حاضر، کیف پول هکر دارای 432,662 توکن سولانا به ارزش 44 میلیون دلار است.

هیچ دارایی یا شبکه دیگری در وُرم هُل مورد حمله قرار نگرفته است. اما طبق گزارش شرکت حسابرسی سرتیک (Certik)، این امکان وجود دارد  که پل وُرم هُل به بلاک چین ترا نیز آسیب پذیری مشابه پل سولانا داشته باشد.

تیم توسعه وُرم هُل از طریق آدرس اتریوم خود با هکر تماس گرفت و به وی پیشنهاد داد که در صورت برگرداندن وجوه، 10 میلیون دلار به وی جایزه می دهد.

در زمان انتشار این مطلب، توکن های رپد اتریوم  ارسال شده از طریق پل هنوز برگشت داده نشده بودند و تیم توسعه در تلاش بود تا این مشکل را برطرف کند.

این دومین هک یک پل بین زنجیره ای در یک هفته گذشته است. در 28 ژانویه، کیوبیت فایننس در شبکه بایننس اسمارت چین هک شد و هکر 80 میلیون دلار از این پروتکل دیفای را به سرقت برد. لازم به یادآوری است که پروتکل پالی نتورک (Poly Network) در آگوست 2021 هک شد و 610 میلیون دلار ارز رمزنگاری از این پلتفرم به سرقت رفت. البته، هکر تقریبا تمام این وجوه را برگرداند.

منبع Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.