در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

چین لینک چیست وچگونه کار می کند؟

0 12,466

چین لینک به یکی از پرکاربردترین پروژه ها در فضای ارزهای رمزنگاری تبدیل شده است. این یک سرویس اوراکل غیرمتمرکز بوده که می تواند داده های دنیای خارج را به قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم ارسال کند. به عبارت دیگر، این پروژه بلاک چین ها را به دنیای واقعی متصل می کند.

شما می توانید چین لینک را کمیته ای متشکل از مردان و زنان خردمندی تصور کنید که همیشه به دنبال تعیین نزدیکترین چیز به حقیقت هستند. اما چرا می توان آنها را بیش از سایرین، قابل اعتماد دانست؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

مقدمه

داستان چین لینک با انتشار وایت پیپر آن در سال 2017 توسط استیو اِلیس، آری ژولز و سرگئی نظروف، آغاز شد. در این وایت پیپر، نویسندگان چشم انداز خود را برای یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز بیان کردند.

چین لینک از زمان ورود به فضای ارز رمزنگاری، موجی را در بازار ایجاد کرده و توجه پروژه های دیفای، سرمایه گذاران ارز رمزنگاری، بلاک چین ها و غول های بزرگ فناوری مانند گوگل و سوئیفت را به خود جلب کرده است.

قراردادهای هوشمند اجرای توافق نامه های بلاک چین را خودکار می کنند. این قراردادها اطلاعات را ارزیابی کرده و در صورت تحقق برخی شرایط، توافق نامه ها را اجرا می کنند. با این حال، مشکلی که از همان ابتدا در مورد این قراردادها مطرح بود، نحوه تعامل و ارتباط آنها با دنیای خارج از بلاک چین و دنیای واقعی بود.

بلاک چین ها واقعا مکانیسم خوبی برای دسترسی به داده های جهان خارج ندارند. مشکل اتصال داده های خارج از زنجیره با داده های درون زنجیره یکی از چالش های بزرگ قراردادهای هوشمند است.

چین لینک با ارائه یک سرویس اوراکل غیر متمرکز تلاش می کند تا این مشکل را حل کند. به طور خلاصه، اوراکل یک نرم افزار است که داده های خارجی را به زبانی قابل فهم برای قراردادهای هوشمند ترجمه می کند (و بالعکس). اگر چین لینک قادر به انجام این کار باشد، به طور بالقوه می تواند بازار اپلیکیشن های غیر متمرکز (DApps) را تقویت کند.

چین لینک چیست؟ 

چین لینک یک شبکه اوراکل غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است که به قراردادهای هوشمند امکان اتصال به منابع داده خارج از زنجیره را می دهد. این موارد می توانند شامل API ها، سیستم های داخلی یا انواع دیگر فیدهای داده های خارجی باشند. چین لینک یک توکن ERC-20 است که برای پرداخت هزینه این سرویس اوراکل در شبکه استفاده می شود.

بنابراین، چه چیزی چین لینک را غیر متمرکز می کند؟ ابتدا باید مفهوم یک اوراکل را درک کنیم. اوراکل تنها یک ارائه دهنده داده های خارج از زنجیره برای یک قرارداد هوشمند است. این فقط یک منبع داده بوده و می تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند. اگر این اوراکل داده های نادرست یا ساختگی را ارائه دهد، چه اتفاقی رخ می دهد؟ تمام سیستم هایی که به آن اعتماد می کنند از کار می افتند. این مورد اغلب به عنوان “مشکل اوراکل ” یاد می شود و همان چیزی است که چین لینک تلاش می کند تا آن را حل کند.

چین لینک چگونه کار می کند؟

چین لینک با استفاده از شبکه ای از نودها، داده های ارائه شده به قراردادهای هوشمند را تا حد ممکن معتبر و قابل اعتماد می کند.

یک قرارداد هوشمند به داده های دنیای واقعی نیاز دارد و درخواستی برای آن ارائه می دهد، پروتکل چین لینک این رویداد را ثبت و آن را به نودهای چین لینک ارسال می کند تا آنها “پیشنهادات” خود را در مورد درخواست ارائه دهند.

آنچه این فرایند را قوی می کند، این است که چین لینک چگونه می تواند داده های چندین منبع را تایید کند. با توجه به یک سیستم تایید داخلی، چین لینک می تواند با دقت نسبتا بالایی تشخیص دهد که کدام منابع قابل اعتماد هستند. این دقت نتایج را بسیار بالا می برد و از قراردادهای هوشمند در برابر انواع حملات محافظت می کند.

بنابراین، این چگونه با توکن چین لینک مرتبط است؟ خوب، قراردادهای هوشمند که داده را درخواست می کنند در ازای خدمات نودها، توکن چین لینک را به آنها پرداخت می کنند. قیمت ها توسط اپراتورهای نود و براساس شرایط بازار تعیین می شوند. 

اپراتورهای نود همچنین برای اطمینان از تعهد طولانی مدت به پروژه، توکن های خود را در شبکه سرمایه گذاری می کنند. اپراتورهای نود چین لینک مشابه با مدل اقتصاد رمزنگاری بیت کوین، انگیزه می گیرند تا به جای این که مخرب باشند، به روشی قابل اعتماد عمل کنند.

مراحل ارتباط بین کاربران و منابع داده خارجی

چین لینک برای تسهیل ارتباط بین کاربران خود و منابع داده خارجی، روند اجرای آن را به سه مرحله تقسیم می کند:

  1. انتخاب اوراکل: ابتدا کاربران چین لینک موافقت نامه سطح خدمات (SLA) را تهیه می کنند که مجموعه ای از داده های درخواست شده مورد نظر را مشخص می کند. سپس این نرم افزار با استفاده از SLA، کاربر را با اوراکل هایی که می توانند داده ها را ارائه کنند، مطابقت می دهد. پس از تعیین پارامترها، کاربر SLA را ارسال می کند و توکن چین لینک را به یک قرارداد تطبیق سفارش ( Order-Matching) که پیشنهادات را از اوراکل می پذیرد، واریز می کند.
  2. گزارش دهی داده ها: این جایی است که اوراکل ها با منابع خارجی ارتباط برقرار می کنند و داده های واقعی درخواست شده در SLA را بدست می آورند. سپس داده ها توسط اوراکل ها پردازش شده و به قراردادهایی ارسال می شوند که در بلاک چین چین لینک اجرا می شوند.
  3. جمع بندی و تطبیق نتایج: آخرین مرحله شامل تطبیق نتایج داده های جمع آوری شده اوراکل و برگرداندن آن به یک قرارداد جمع بندی است. این قرارداد پاسخ ها را می گیرد، اعتبار هر یک را ارزیابی می کند و با استفاده از مجموع کل داده های دریافتی یک امتیاز ارزیابی برای کاربر ارسال می کند.

انواع قراردادهای هوشمند در چین لینک

بلاک چین چین لینک مجهز به سه نوع قرارداد هوشمند است:

  1. قرارداد جمع بندی: داده ها را از اوراکل ها می گیرد و دقیق ترین نتایج را با قرارداد هوشمند مورد نیاز آنها مطابقت می دهد.
  2. قرارداد تطبیق سفارش: موافقت نامه سطح خدمات (SLA) یک قرارداد هوشمند را با بهترین اوراکل های پیشنهادی تطبیق می دهد.
  3. قرارداد اعتبار: با بررسی سوابق موجود، درستی یک اوراکل را تایید می کند. این شامل عواملی از جمله تعداد کل درخواست های انجام شده و متوسط زمان پاسخگویی است.

چین لینک و دیفای

از زمانی که امور مالی غیر متمرکز (دیفای) محبوبیت زیادی پیدا کرده، علاقه به سرویس های اوراکل با کیفیت بالا افزایش یافته است. از این گذشته، بیشتر این پروژه ها به روش های مختلف از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند و همچنین آنها برای اجرای صحیح این قراردادها به داده های خارجی نیاز دارند.

با توجه به متمرکز بودن سرویس های اوراکل، پلتفرم های دیفای احتمالا در معرض طیف وسیعی از حملات از جمله  حمله وام فلش، از طریق دستکاری اوراکل قرار خواهند گرفت. حوادث مختلفی از این دست قبلا رخ داده اند و تا زمانی که اوراکل های متمرکز متداول باشند، احتمالا این وقایع همچنان رخ خواهند داد.

ممکن است افراد بسیاری فکر کنند که چین لینک می تواند همه این مشکلات را حل کند، اما این طرز فکر درست نیست. با وجود این که پروژه هایی مانند آوه، سینتِتیکس و غیره به فناوری چین لینک متکی هستند، انواع جدیدی از ریسک ها نیز بوجود می آیند. در صورتی که بسیاری از پلتفرم ها به یک سرویس اوراکل وابسته باشند، همه آنها با توقف خدمات مواجه خواهند شد، اگر چین لینک مطابق با برنامه کار خود را متوقف کند.

این ممکن است بعید به نظر برسد. از این گذشته، چین لینک یک سرویس اوراکل غیر متمرکز است که ظاهرا هیچ نقص خاصی در طراحی ندارد. با این حال، در سپتامبر سال 2020، نودهای چین لینک دچار ” حمله اسپم” شدند که در آن یک مهاجم 700  اتریوم را از کیف پول های اپراتور نود سرقت کرد. این حمله به سرعت بر طرف شد، اما این حمله یادآور این نکته است که همه سیستم ها در برابر فعالیت های مخرب کاملا مقاوم نیستند.

عرضه و صدور توکن چین لینک

ارز چین لینک در عمل یک توکن غیر قابل استخراج است. توکن های غیر قابل استخراج در ابتدا توسط خالق آن توکن استخراج و سپس به عموم عرضه می شوند.

حداکثر عرضه توکن چین لینک 1 میلیارد است. 35 درصد از این تعداد طی عرضه اولیه سکه در سال 2017 به فروش رسید. شرکت تاسیس کننده این پروژه حدود 300 میلیون توکن را در اختیار دارد.

برخلاف بسیاری از دارایی های رمزنگاری دیگر، چین لینک هیچ فرایند استخراج یا استیکینگ ندارد که میزان عرضه در گردش آن را افزایش می دهد.

نحوه ذخیره چین لینک

در گذشته، اگر می خواستید چین لینک را خریداری کنید، لازم بود این کار را با بیت کوین یا اتریوم انجام دهید، چون خرید با ارز فیات برای این توکن موجود نبود. با فهرست شدن این توکن در صرافی کوین بیس، امکان خرید آن با دلار آمریکا فراهم شد.

چین لینک بلاک چین بومی برای خود ندارد. این توکن بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد. توکن های چین لینک از استاندارد ERC-20 پیروی می کنند و می توان از تمام کیف پول های سازگار با این استاندارد (از جمله متامسک، تراست والت، لجر نانو اس و غیره) برای ذخیره آن استفاده کرد.

صرافی بایننس همچنان بهترین صرافی برای خرید چین لینک است، چون بیشترین حجم معاملات این توکن را در اختیار دارد. همچنین می توانید از اوککس، هووبی و مرکاتوکس و ده ها صرافی کوچک و متوسط دیگر آن را خریداری کنید.

موارد استفاده توکن چین لینک

یکی از ویژگی های اصلی قراردادهای هوشمند این است که امکان پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتال مربوط به یک بلاکچین خاص را فراهم می کنند. قراردادهای هوشمند برای این که بتوانند در دنیای واقعی مورد استفاده قرار بگیرند باید روش های پرداخت متنوع تری را ارائه دهند که چین لینک (ChainLink) این ویژگی را دارد.

همانطور که اشاره شد، اپراتورهای نود چین لینک از توکن لینک به عنوان روشی برای پیشنهاد قیمت به خریدار داده ها استفاده می کنند. اپراتور نود که برنده پیشنهاد است باید اطلاعات مربوط به قرارداد هوشمند درخواست کننده را ارائه دهد. تمام پرداخت ها برای اپراتورهای نود به صورت توکن های لینک انجام می شوند.

این روش باعث می شود تا اپراتورهای نود به انباشت خود ادامه دهند. چرا؟ چون داشتن توکن های بیشتر به معنای دسترسی به قراردادهای داده بسیار بزرگ تر است. اگر یک اپراتور نود تصمیم به نقض قوانین بگیرد، توکن های چین لینک آن حذف خواهند شد.

یکی از خدمات مهمی که پروژه چین لینک ارائه می دهد، امکان اتصال سیستم های بانکی موجود با قراردادهای هوشمند در بلاک چین های مختلف و ایجاد نرم افزارهای سازگار با سیستم های مالی سنتی است. کاربران و توسعه دهندگان قادرند تا با استفاده از ارز دیجیتال چین لینک (ChainLink) اطلاعات و داده هایی از قبیل حساب های بانکی مشتریان را در قراردادهای هوشمند اعمال کرده و از مزایای پرداخت های بین المللی بهره مند شوند.

حرف پایانی

فناوری چین لینک باعث شده تا این پروژه یکی از مهمترین ارکان دیفای و اکوسیستم بزرگ ارز رمزنگاری باشد. در حالی که این خطراتی برای پروژه های دیفای در شبکه اتریوم ایجاد می کند، منابع داده خارجی قابل اعتماد یکی از مهم ترین عناصر سازنده یک اکوسیستم سالم هستند.

منبع binance kraken

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.