در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

میزان برق مصرفی کل شبکه بیت کوین برابر 7 نیروگاه هسته ای

0 1,610

نرخ هش  SHA256 که شبکه بیت کوین را حفظ می کند، طی چند سال گذشته رشد زیادی داشته است. قدرت پردازش بیت کوین در سال جاری به بالاترین سطح خود رسید. در حال حاضر، برق مصرفی صنعت استخراج بیت کوین برابر با برق تولیدی بیش از 7 نیروگاه هسته ای است.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرایندی است که در آن استخراج کنندگان برای بدست آوردن هر چه بیشتر پاداش های بلاک با یکدیگر به رقابت می پردازند. آنها دستگاه های استخراج خود را به برق متصل می کنند تا بتوانند با استفاده از یک الگوریتم اجماع تراکنش ها را تایید و بلاک های جدید را تولید کنند.

نرخ هش
نرخ هش شبکه بیت کوین

اصولا، دستگاه های استخراج اسیک که نرخ هش بالاتری تولید می کنند، بیت کوین بیشتری از طریق استخراج بدست می آورند. در حال حاضر، مکان ها و انبارهای بزرگی وجود دارند که مملو از هزاران ریگ استخراج اسیک هستند.بعلاوه، استخراج کنندگان انفرادی که در مناطق دورافتاده دنیا فعالیت می کنند، به یک استخر استخراج می پیوندند. بنابراین آنها در این استخر به طور دسته جمعی نرخ هش را تولید می کنند تا بیت کوین بیشتری استخراج کنند.

در مجموع، تمام استخراج کنندگان بیت کوین  به طور دسته جمعی کل نرخ هش شبکه را تولید می کنند. در حال حاضر، نرخ هش شبکه بیت کوین حدود 120 اگزاهش در ثانیه است.

میزان مصرف برق کل شبکه بیت کوین

تحلیلگران دقیقا نمی دانند که چقدر برق در کل این شبکه مصرف می شود. اما محققان توانسته اند میزان مصرف برق و متوسط مبلغ پرداختی توسط استخراج کنندگان برای هر کیلووات ساعت را تخمین بزنند.

برای مثال، یافته های تحقیقات استخراج توسط Tokeninsight در سال جاری و شاخص مصرف برق بیت کوین توسط دانشگاه کمبریج نشان می دهند که استخراج کنندگان در سال جاری به طور متوسط بین 0.03 تا 0.05 دلار برای هر کیلووات ساعت پرداخت کرده اند. طبق برآوردها هزینه استخراج هر بیت کوین تقریبا 7577.51 دلار  است. با نرخ فعلی قیمت، استخراج کنندگان حدود 4066 دلار سود کسب می کنند.

افزایش نرخ هش در سال های آینده

البته بیتودا در گزارش منتشر شده در ماه جولای هزینه تولید یک بیت کوین را حدود 5000 دلار برآورد کرده است. محققان بیتودا معتقدند که نرخ هش شبکه بیت کوین تا یک سال ونیم آینده از 260 اگزاهش در ثانیه فراتر خواهد رفت.

در گزارش منتشر شده در تاریخ 15 جولای سال 2020 آمده است:

طبق ارزیابی ما، احتمالا نرخ هش شبکه بیت کوین در 12 تا 14 ماه آینده از 260 اگزاهش در ثانیه عبور خواهد کرد. افزایش ظرفیت برق صنعت استخراج از 9.6 به 10.6 گیگاوات به همراه بروزرسانی این صنعت با جایگزین کردن ریگ های استخراج نسل قدیمی S9 با ریگ های استخراج S17 وS19 منجر به افزایش نرخ هش شبکه خواهند شد.

شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (CBECI) میزان برق مصرفی در صنعت استخراج را برآورد می کند. در حال حاضر، این شاخص نشان می دهد که مصرف برق شبکه بیت کوین بیش از 7 گیگاوات است. یک نیروگاه هسته ای در سال 2020 یک گیگاوات برق تولید می کند.

شاخص مصرف برق
شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج

شاخص CBECI در روز دوشنبه نشان داد که 7.46 گیگاوات در شبکه بیت کوین مصرف می شود که معادل حدود 63.32 تراوات ساعت از برق مصرفی است. این میزان برق مصرف شده توسط استخراج کنندگان بیت کوین برابر با برق تولیدی بیش از 7 نیروگاه هسته ای یا 21.8 میلیون پنل خورشیدی فتوولتاییک (PV) است.

شبکه بیت کوین به اندازه 2884 توربین بادی یا 9.1 میلیون اسب بخار  قدرت دارد.

راه اندازی مزرعه استخراج در قزاقستان

مدیر تاسیسات استخراج Enegix به پَدی بِیکر (ستون نویس فناوری- مالی) گفت که این شرکت قرار است یک مزرعه بزرگ استخراج با 50000 دستگاه اسیک در قزاقستان راه اندازی کند.

طبق برآورد بیکر، مصرف انرژی این سایت، برق 180000 خانه آمریکایی را تامین می کند.اما محاسبات news.Bitcoin.com نشان می دهند که میزان برق مصرفی تاسیسات قزاقستان فقط معادل 90000 خانه آمریکایی است. طبق داده های CBECI، کل شبکه بیت کوین به اندازه 2.25 میلیون خانه آمریکایی برق مصرف می کند.

نقشه استخراج کمبریج

نقشه استخراج کمبریج نشان می دهد که چین 65.8 درصد از نرخ هش جهانی را در اختیار دارد، اما ممکن است که این تخمین اشتباه باشد. محققان بیتودا در ماه جولای ادعا کردند که چین فقط 50 درصد و آمریکا 14 درصد از نرخ هش شبکه را به خود اختصاص داده اند.

نرخ هش
سهم کشورهای جهان از نرخ هش

نقشه استخراج کمبریج نشان می دهد که آمریکا فقط 7.24 درصد، روسیه 6.9 درصد، قزاقستان 6.17 درصد، مالزی 4.33 درصد و ایران 3.82 درصد از نرخ هش الگوریتم SHA256 را در اختیار دارند. این نقشه از داده های موقعیت مکانی (آدرس های IP) استخراج کنندگان متصل به مراکز بزرگ استخراج بهره می برد.

بیش از یک دهه قبل، ساتوشی ناکاموتو رشد قابل توجه فعلی شبکه بیت کوین را پیش بینی کرده بود. گفته می شود که ساتوشی ،خالق ناشناس بیت کوین ،18000 بلاک ابتدایی را با استفاده از یک ریز کامپیوتر قدرتمند استخراج کرده است.

ناکاموتو در تاریخ 2 نوامبر سال 2018 نوشت:

در ابتدا، اکثر کاربران نودهای شبکه را اجرا خواهند کرد. اما زمانی که رشد شبکه فراتر از یک نقطه مشخص برود، این کار بیشتر بر عهده متخصصان دارای مزرعه های سرور و سخت افزارهای تخصصی خواهد بود.  مزرعه سرور باید یک نود در شبکه داشته باشد و مابقی LAN با آن یک نود متصل شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.