در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

همبستگی کاهش قیمت بیت کوین با سقوط بازارهای جهانی

0 1,192

تا سه هفته قبل بازارهای آمریکا شاهد افزایش 58 درصدی بودند. اما به نظر می رسد که به دنبال اعلامیه اخیر سازمان بهداشت جهانی مبنی بر قرار گرفتن کروناویروس در گروه بیماری های واگیردار، این روند صعودی یک شبه بر عکس شده و بازارهای آمریکا و جهان با سرعت بی سابقه ای سقوط کردند. تمام کارهای اداری معمولی در سراسر جهان نیز مختل شده و بسیاری از شرکت ها به سیاست کار از خانه روی آوردند. بدین ترتیب بسیاری از رویدادهای عمومی و کنفرانس های بزرگ و مهم لغو شدند. بازار ارز رمزنگاری نیز تحت تاثیر بازارهای سنتی قرار گرفت و قیمت ها در این بازار به شدت کاهش یافتند. 

تاثیر کرونا ویروس بر قیمت بیت کوین

روند نزولی فشار زیادی بر قیمت بیت کوین وارد کرده، به طوری که قیمت این ارز از سطح 10000 دلار (در 24 فوریه) به سطح 4800 دلار (در 12 مارس) کاهش یافت. البته وقتی که اندرو کومو ممنوعیت ورود به یک مایلی حومه نیو راشل در نیویورک را اعلام کرد، قیمت بیت کوین 3000 دلار کاهش یافت. به رغم همبستگی آشکار بین قیمت بیت کوین و رکود حال حاضر بازار، برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش شدید قیمت این ارز پیشرو بازار  به خاطر ترس از کروناویروس نیست، بلکه به خاطر دامپینگ اخیر پلاس توکن و برخی فاکتورهای داخلی آن است. با توجه به این موضوع ، بیل هرمان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ویلشر فونیکس، بر این عقیده است که حرکت منفی فعلی بیت کوین را می توان تا حد زیادی به بی ثباتی بازار سنتی نسبت داد. وی درباره این موضوع اظهار داشت: 

در مواقع بی ثباتی شدید ، که اغلب با ترس در بازار همراه می شود – بیشتر سرمایه گذاران جزئی، خواه بیت کوین یا سهام های دیگر، ابتدا می فروشند و بعداً سوال  می کنند.” 

ماتی پرینسپان درباره پیروی قیمت بیت کوین از بازار سنتی گفت:

قیمت بیت کوین همگام با شاخص های بازارهای سهام نیز شاهد سقوط شدید بود.

با این حال دیوید والسن گفت:

اگرچه بین عملکرد بیت کوین و بازار سنتی تا حد زیادی همبستگی وجود دارد، اما این ارتباط از نظر ماهیت کاملا محدود است، چون برخی متغیرهای دیگر نظیر افزایش قیمت بیت کوین در 6 مارس به رغم روند نزولی بازار، استخراج، نهنگ ها و هک صرافی ها بر قیمت بیت کوین اثر گذاشته اند.

با اصلاح قیمت در بازارهای سهام، نفت و سایر کالاها،  پاسخ به این پرسش که” آیا بیت کوین یک کلاس دارایی بدون همبستگی است” خالی از لطف نیست. گرین اسپان معتقد است که در بین طرفداران بیت کوین دو نظریه وجود دارد. نظریه اول این که همبستگی بین قیمت بیت کوین و بازارهای سنتی وجود ندارد. و طبق نظریه دوم، بیت کوین در زمان های شک و تردید مانند بازار بورس عمل می کند، به این معنی که بیت کوین اکنون یک دارایی ریسک پذیر است تا یک دارایی امن. به نظر سیمون پیترز، همبستگی فعلی قیمت این ارز با بازارهای سنتی به خاطر تاثیر همه گیری کروناویروس بر این بازارها است. این نکته را باید یادآور شد در حالی که  بازارهای سهام، نفت و بسیاری از بازارهای دیگر با افت شدید همراه بودند، بیت کوین تا 8 مارس توانسته بیشترین ارزش خود را حفظ کند. بازار بزرگ ارز رمزنگاری در روزهای پنج شنبه و جمعه با کاهش شدید قیمت همراه بودند و بیشتر ارزهای رمزنگاری بین 20 تا 40 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. البته تاثیر کروناویروس بر بازارهای ارز رمزنگاری با دو هفته تاخیر همراه بوده است.

رکود جهانی یا کروناویروس

حتی قبل از تهدید کوئید 19 برای ایجاد اختلال در زنجیره های عرضه در سراسر جهان، این نگرانی وجود داشت كه سیستم مالی جهانی در آستانه رکود اقتصادی تمام عیار باشد. اکنون که کروناویروس باعث سقوط بازارهای جهانی شده، بسیاری از کارشناسان معتقدند که نشانه های کند شدن اقتصاد جهانی در حال آشکار شدن هستند. هانکی با بیان دیدگاه های خود درباره این موضوع، عقیده دارد که سناریوی رکود اقتصادی واقعی است، زیرا سیستم های مالی جهان به خاطر نرخ بهره کم با بدهی های سنگین مواجه شده اند. مهم تر این که، به نظر می رسد تزریق نقدینگی 1.5 تریلیون دلاری اخیر فدرال رزرو به بازار، یک سیگنال واضح برای جدی گرفتن کروناویروس بوده و احتمال دارد که به همین زودی رکود جهانی اتفاق بیفتد.  البته، همه با فرضیه ماندگاری روند نزولی بازار موافق نیستند. کاتاری معتقد است که کروناویروس باعث ایجاد بی نظمی اقتصادی فعلی شده نه رکود جهانی. به همین ترتیب ، بناویدس نیز بر این عقیده است که یک بحران نسبی که بر برخی شبکه های نهادها و سازمان های سنتی تأثیر می گذارد ، به خودی خود رکود جهانی نیست.

آینده بازار ارز رمزنگاری

با توجه به این که بانک های مرکزی در سراسر جهان نرخ های بهره را کاهش می دهند و به سمت نرخ بهره منفی حرکت می کنند، ممکن است در حال حاضر مثبت اندیشی در مورد اقتصاد جهانی دشوار باشد. با این حال، بر خلاف سایر اوقات گذشته که تنها راه خروج گروه های سرمایه گذار، وابستگی به سیستم های پولی سنتی بود، این بار گزینه ای به نام بازار ارز رمزنگاری وجود دارد که می توان در آن سرمایه گذاری کرد. اکوسیستم رمزنگاری شده در خدمت مخاطبان جهانی بوده و قابلیت های معامله همتا به همتا را برای همه گروه های سرمایه گذار فراهم کرده است. 

واسلن در مورد این مسئله معتقد است که در کوتاه و میان مدت، بازارهای جهانی محدود به تزریق پول به صنایع تحت تسلط خود هستند. به اعتقاد وی، در حالی که بازارهای سهام سقوط می کنند، فلزات گرانبها به رشد خود ادامه می دهند و عوامل تاثیرگذار بر بازارهای سنتی و سایر فاکتورها، نظیر هاوینگ پیش رو، قیمت بیت کوین را افزایش و کاهش خواهند داد. 

هانکی در مورد پتانسیل بیت کوین برای تحمل  و کنترل کردن بحران فعلی خوش بین است. به اعتقاد وی، اگر بیت کوین بتواند در برابر رکود بزرگ جهانی دوام بیاورد، آنگاه درک و اعتبار بازار آن به عنوان یک ابزار مالی قانونی بیشتر از همیشه می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.