در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

انواع استراتژی های مهم معاملاتی در بازار ارزهای رمزنگاری

0 3,074

روش های بسیار زیادی برای کسب سود در بازار معاملات ارزهای رمزنگاری وجود دارد. استراتژی های معاملاتی به شما کمک می کنند تا از تکنیک ها در یک چارچوب منسجم استفاده کرده و آنها را سازماندهی کنید. به این ترتیب می توانید استراتژی های ارزهای رمزنگاری خود را به صورت مداوم کنترل و بهینه کنید.

دو مکتب اصلی فکری که باید هنگام ایجاد یک استراتژی تجاری در نظر بگیرید، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال هستند. ما تفاوت استراتژی های مختلف و کاربرد آنها را بررسی خواهیم کرد، اما قبل از هر چیز لازم است تفاوت بین این دو مفهوم را درک کرده باشید. برای آشنایی با مفهوم تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می توانید به مطالب زیر مراجعه نمایید:

تحلیل تکنیکال چیست و چگونه کار می کند؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟

از آنجا که استراتژی های معاملاتی مختلفی وجود دارد، ما در اینجا به بررسی برخی از متداول ترین آنها می پردازیم. در این مبحث به استراتژی های معاملاتی در ارزهای رمزنگاری می پردازیم، اما ممکن است برای سایر دارایی ها مثل سهام، فلزات گران بها مثل طلا یا بازار فارکس نیز از این استراتژی ها استفاده شود.

بنابراین در صورتی که می خواهید استراتژی معاملاتی خود را تدوین کنید، این مقاله به شما در زمینه اصول چگونگی دستیابی به یک تفکر در بازار ارزهای رمزنگاری کمک خواهد کرد. با داشتن یک استراتژی خوب به احتمال زیاد به اهداف سرمایه گذاری و مبادلاتی خود دست پیدا می کنید.

استراتژی معاملاتی یا تجاری چیست؟

می توان یک استراتژی معاملاتی را به عنوان یک نقشه کلی برای تمام فعالیت های تجاری توصیف کرد. این چارچوبی است که ایجاد می کنید و شما را در تمام فعالیت های معاملاتی راهنمایی خواهد کرد.

داشتن یک طرح معاملاتی می تواند به کاهش ریسک کمک کند، زیرا باعث می شود تا جلو بسیاری از تصمیمات غیر ضروری و احساسی گرفته شود. اگر چه داشتن استراتژی معاملاتی برای انجام مبادلات الزامی نیست، اما در بسیاری از موارد می تواند سرمایه شما را از نابودی نجات دهد. اگر اتفاق غیرمنتظره ای در بازار رخ دهد(که مسلما در بازار ارزهای رمزنگاری رخ می دهد)، برنامه و نقشه معاملاتی شما باید نحوه واکنشتان را به این رخداد تعریف کند، نه احساسات شما. به عبارت دیگر، داشتن یک برنامه معاملاتی و تجاری شما را برای رخدادهای احتمالی آماده می کند. این امر شما را در برابر تصمیم گیری های عجولانه و احساسی که اغلب منجر به خسارات سنگین می شود، حفظ خواهد کرد.

به عنوان مثال یک استراتژی جامع مبادلاتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاملات خود را در کدام دسته دارایی انجام دهید.
  • چه تنظیماتی را انجام دهید.
  • از چه ابزار و شاخص هایی استفاده کنید.
  • چه سطحی باعث ورود و خروج شما از بازار می شود(مشخص کردن حد ضرر).
  • چه چیزی اندازه و مقدار سرمایه گذاری و ورود به بازار را تعیین می کند.
  • چطور راندمان عملکرد دارایی خود را اندازه گیری کرده و ثبت کنید.

علاوه بر این برنامه معاملاتی شما ممکن است شامل برخی دستورالعمل های دیگر و حتی با جزئیات بیشتر باشد. به عنوان مثال تعیین می کنید که هیچوقت جمعه ها معاملات انجام نمی دهید و یا اگر احساس خستگی میکنید معامله انجام نمی دهید. یا می توانید برنامه معاملاتی تدوین کنید که فقط در روزهای مشخصی در هفته وارد بازار شوید و معاملات خود را انجام دهید. یا این که همیشه آخر هفته قیمت بیت کوین را بررسی کرده و عملکرد آن را در طول هفته ببینید. این نوع جزئیات نیز می تواند در استراتژی شما قرار گیرد.

تدوین استراتژی معاملاتی همچنین می تواند شامل مواردی باشد که پس از انجام معاملات و تست آن در یک پلتفرم شبیه سازی شده، به نقشه شما اضافه می شود.

در اینجا ما قصد داریم دو نوع استراتژی معاملاتی را بررسی کنیم. استراتژی فعال و منفعل.

همانطور که به زودی خواهید دید، تعاریف استراتژی های معاملاتی لزوما دقیق نیست و ممکن است بین آنها همپوشانی هایی مشاهده شود. در حقیقت شاید با ترکیب چندین استراتژی بتوان از ویژگی های تمام آنها بهره برد.

استراتژی های فعال

استراتژی های فعال به زمان و توجه بیشتری نیاز دارند. این استراتژی ها به این دلیل فعال نامیده می شوند، زیرا مستلزم نظارت و بررسی مداوم و مدیریت مکرر سرمایه هستند.

معاملات روزانه

انجام معاملات روزانه احتمالا مشهورترین نوع از استراتژی های فعال است. این تصور که تمام معامله گران فعال در بازار جزو دسته معامله گران روزانه محسوب می شوند، اشتباه است.

معاملات روزانه شامل معاملاتی است که ورود و خروج کاربر به بازار در یک روز انجام شود. بنابراین معامله گران روزانه قصد دارند تا روی نوسانات قیمت در طول یک روز سرمایه گذاری کنند و از آن بهره ببرند.

اصطلاح معاملات روزانه از بازارهای سنتی نشات می گیرد. در این بازارها معاملات فقط در ساعات مشخصی از روز انجام می شود. بنابراین معامله گر موقعیت خود را تا شب و هنگام بسته شدن بازار حفظ نمی کند و قبل از آن از بازار خارج می شود.

اغلب پلتفرم های مربوط به صرافی ارزهای رمزنگاری در تمام طول شبانه روز و تمام روزهای سال فعال بوده و باز هستند. بنابراین اصطلاح معاملات روزانه زمانی که وارد بازار ارزهای رمزنگاری می شود، مفهومی کمی متفاوت دارد. در واقع این اصطلاح در بازار رمزنگاری به یک سبک معاملاتی کوتاه مدت اشاره دارد، که در آن معامله گران در مدت زمان 24 ساعت یا کمتر در بازار وارد و خارج می شوند.

معامله گران روزانه معمولا برای تدوین ایده های معاملاتی خود از عملکرد قیمت و تحلیل تکنیکال استفاده می کنند. علاوه بر این ممکن است آنها از تکنیک های دیگری برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند.

انجام معاملات روزانه ممکن است برای افراد زیادی سودآور باشد،اما اغلب بسیار با استرس، سخت و با ریسک بالا است. به این ترتیب معمولا انجام معاملات روزانه به معامله گران حرفه ای و پیشرفته توصیه می شود.

معاملات بر اساس نوسانات

معاملات بر اساس نوسان نوعی استراتژی بلند مدت است که شامل حفظ موقعیت برای مدت طولانی تر از یک روز است، اما به طور معمول بیشتر از چند هفته تا یک ماه نیست. از بعضی جهات معاملات نوسانی بین معاملات روزانه و معاملات روندی قرار می گیرند.

معامله گرانی که از این استراتژی استفاده می کنند معمولا سعی دارند تا از ناپایداری های موجود در بازار استفاده کنند که چند روز تا چند هفته طول می کشد. این معامله گران ممکن است از ترکیبی از فاکتورهای تکنیکال و فاندامنتال برای تدوین ایده های معاملاتی خود استفاده کنند. به طور طبیعی اثر تغییرات فاندامنتال ممکن است مدت بیشتری زمان نیاز داشته باشد و پس از تاثیر آن، معامله گر از موقعیت خود استفاده می کند. با این وجود نمودار و شاخص های تکنیکال نیز می توانند نقش مهمی در اتخاذ استراتژی معاملاتی داشته باشند.

معاملات بر اساس نوسانات ممکن است راحت ترین استراتژی تجاری فعال برای مبتدیان باشد. یکی از مزایای مهم این نوع معاملات نسبت به معاملات روزانه این است که معاملات بر اساس نوسانات مدت زیادی طول نمی کشد. با این حال آنقدر نیز کوتاه نیست که نیاز به پیگیری و بررسی مداوم بازار داشته باشد.

این امر به معامله گران برای بررسی تصمیمات خود فرصت بیشتری می دهد. در بیشتر موارد آنها فرصت کافی برای واکنش نشان دادن به رخدادی هیجانی به بازار را دارند. در معاملات بر اساس نوسانات می توانید با عجله کمتر و تفکر بیشتری تصمیم گیری کنید. معاملات روزانه نیاز به تصمیمات سریع و اجرای سریع این تصمیمات دارد که برای افراد مبتدی ایده آل نیست.

معاملات روندی(Trend trading)

این نوع معاملات به عنوان معاملات بر حسب موقعیت نیز نامیده می شوند. معاملات روندی استراتژی است که شامل نگهداری یک دارایی برای مدت طولانی تر و به طور معمول حداقل چند ماه است. همانطور که از نام این استراتژی مشخص  است، معامله گران سعی می کنند تا از موقعیت جهت روند بهره ببرند. معامله گرانی که از این استراتژی استفاده می کنند ممکن است وارد یک موقعیت صعودی زمانی که روند صعودی است و یا یک موقعیت نزولی، زمانی که روند نزولی است، شوند.

این نوع معامله گران معمولا از تحلیل های فاندامنتال استفاده می کنند، اما مسلما همیشه اینطور نیست. با این وجود تحلیل تکنیکال وقایعی را در نظر میگیرد که ممکن است برای تاثیر بر بازار مدت زیادی طول بکشد و این همان حرکاتی است که معامله گرانی که از استراتژی معاملات روندی استفاده می کنند، سعی در بهره گیری از آن دارند.

معامله گری که از این نوع استراتژی استفاده می کند، فرض را بر این می گیرد که دارایی مورد نظر، جهت روند خود را ادامه خواهد داد. با این حال معامله گران باید احتمال معکوس شدن روند را نیز در نظر بگیرند. به این ترتیب لازم است شاخص هایی مثل میانگین متحرک ها، خطوط روند و سایر شاخص های تکنیکال را نیز در استراتژی خود بگنجانند تا درصد موفقیت خود را افزایش و ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند.

معاملات روندی در صورتی که تحلیل و مدیریت ریسک به درستی انجام شده باشد، می تواند برای معامله گران مبتدی مناسب باشد.

اسکلپینگ(Scalping)

اسکلپینگ یکی از سریعترین استراتژی های معاملاتی است. معامله گرانی که از استراتژی اسکلپینگ استفاده می کنند، از حرکت های بزرگ یا روندهای بلند مدت بهره نمی برند. این استراتژی بر حرکت های کوچک و تکرار پیاپی آن تمرکز دارد. به عنوان مثال کسب سود از خرید و فروش ها، گپ نقدینگی یا سایر موقعیت های کوتاه مدت موجود در بازار.

این نوع معامله گران هدفشان حفظ مواضع برای طولانی مدت نیست. معمولا افرادی که از استراتژی اسکلپینگ استفاده می کنند در عرض چند ثانیه وارد و خارج می شوند. به همین دلیل معاملات اسلپینگ اغلب مربوط به معاملات با بسامد بالا(HFT) است.

اگر معامله گر نقطه ای را در بازار پیدا کند که بتواند از آن بارها و بارها سود کسب کند، این استراتژی می تواند بسیار سودآور باشد. با استفاده از این نوسان ممکن است سود ناچیزی کسب کند، اما با تکرار آن با گذشت زمان می تواند سود مناسبی داشته باشد. به طور کلی استراتژی اسکلپینگ برای بازارهایی با نقدینگی بالا مناسب است، زیرا در این بازارها موقعیت های ورود و خروج به هم نزدیک بوده و قابل پیش بینی است.

اسکلپینگ یک استراتژی معاملاتی پیشرفته است که به دلیل پیچیدگی، به هیچ عنوان به معامله گران مبتدی توصیه نمی شود. همچنین استفاده از این استراتژی نیاز به درک عمیق از مکانیزم بازار دارد. به طور کلی این استراتژی برای معامله گران با سرمایه بالا(نهنگ ها) توصیه می شود، زیرا از آنجا که درصد سود پایین است، بنابراین باید با نقدینگی بالاتری برای کسب سود مناسب وارد شد.

استراتژی های منفعل

در استراتژی های سرمایه گذاری منفعل یا غیرفعال، مدیریت سرمایه به زمان و توجه کمتری نیاز دارد. اگر چه بین استراتژی های معاملاتی با سرمایه گذاری تفاوت هایی وجود دارد، اما در نهایت خرید و فروش دارایی به امید کسب سود انجام می شود.

خرید و نگه داشتن

خریدن و نگه داشتن نوعی استراتژی سرمایه گذاری منفعل است که در آن بدون در نظر گرفتن نوسانات، شخص دارایی را خریداری می کند و قصد دارد آن را برای مدتی طولانی نگه دارد.

این استراتژی به طور معمول به قصد سرمایه گذاری بلند مدت انجام می شود و چارچوب اصلی استراتژی این است که بدون توجه به زمان وارد بازار شوید. بر اساس این استراتژی چون قصد سرمایه گذاری برای بلند مدت است، زمان و قیمت ورودی اهمیت چندانی ندارد.

استراتژی خریدن و نگه داشتن تقریبا همیشه بر اساس تجزیه و تحلیل فاندامنتال است و معمولا سرمایه گذار خود را با بررسی شاخص های تکنیکال نگران نمی کند. همچنین در این استراتژی نیاز به بررسی مکرر عملکرد دارایی نیست.

اگر چه از ظهور بیت کوین و ارزهای رمزنگاری کمی بیشتر از یک دهه گذشته، اما پدیده هودل را می توان با این استراتژی مقایسه کرد. با این حال ارزهای رمزنگاری یک کلاس دارایی پرریسک و بی ثبات هستند. با این که خرید و نگه داشتن بیت کوین یک استراتژی شناخته شده در فضای ارزهای رمزنگاری است، اما این استراتژی ممکن است برای سایر ارزها مناسب نباشد.

استراتژی Index investing

معمولا استراتژی ایندکس اینوستینگ به معنای خرید ETF و شاخص ها در بازارهای سنتی است. با این حال این محصول در بازار ارزهای رمزنگاری نیز وجود دارد. هم در صرافی های رمزنگاری متمرکز و هم در مبادلات مالی غیرمتمرکز.

ایده و چارچوب پشت شاخص رمزنگاری در بازار ارزهای رمزنگاری به این معنی است که یک سبد از سرمایه های رمزنگاری تهیه کنید و توکنی ایجاد کنید که عملکرد آن ترکیبی از تمام دارایی های موجود در سبد باشد. این سبد ممکن است از ارزهای یکسان و مشابه در یک بخش، مثل ارزهای دارای حریم خصوصی بالا، تشکیل شده باشد. همانطور که مشخص است این توکن ها بر روی بلاک چین عمل می کنند.

اما سرمایه گذاران از شاخص های رمزنگاری چطور می توانند استفاده کنند؟ برای مثال آنها می توانند به جای سرمایه گذاری روی یک ارز دارای حریم خصوصی روی شاخص ارزهای خصوصی سرمایه گذاری کنند. به این ترتیب ضمن حفظ شدن از ریسک سرمایه گذاری روی یک ارز، روی ارزهای دارای حریم خصوصی سرمایه گذاری کرده اند.

سرمایه گذاری روی شاخص های توکنی شده احتمالا طی سال های آتی محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد. این رویکرد، سرمایه گذاری بر روی صنعت بلاک چین و بازار ارزهای رمزنگاری را آسان تر و امکان پذیرتر می کند.

نتیجه گیری

ابداع یک استراتژی جهت انجام معاملات ارزهای رمزنگاری متناسب با اهداف مالی و سبک شخصیتی کار راحتی نیست. ما در اینجا به برخی از استراتژی های موجود اشاره کردیم و امیدواریم بتوانید استراتژی که برای شما مناسب است را پیدا کنید.

برای اینکه واقعا بفهمید یک استراتژی چگونه کار می کند و آیا می تواند برای شما مفید باشد یا خیر، باید یک استراتژی را، بدون اینکه قوانین خود را تغییر دهید، انتخاب و بررسی نمایید. یادداشت برداری و نوشتن گزارش عملکرد می تواند برای تحلیل هر کدام به شما کمک کند.

اما باید گفت که لازم نیست همیشه از یک استراتژی استفاده کنید. با داشتن داده ها و اطلاعات کافی و سوابق معاملاتی باید بتوانید روش خود را تدوین و تنظیم کنید. به عبارت دیگر استراتژی های شما باید به طور مداوم در حال تغییر و تحول باشد، زیرا تجربه شما در بازار در حال اضافه شدن است.

همچنین ممکن است داشتن استراتژی های مختلف در بخش های مختلف بتواند بسیار مفید باشد. از این طریق می توانید عملکرد هر استراتژی را به صورت جداگانه بررسی نمایید ضمن این که مدیریت ریسک خود را نیز در نظر می گیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.