در کوین سرا از جدیدترین و داغ ترین اخبار و مطالب دنیای ارزهای رمزپایه مطلع می شوید .

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ؛ معامله گران مطرح پاسخ می دهند

0 2,874

قیمت بیت کوین قبل از برگزاری سومین هاوینگ، نوسانات زیادی داشت. معامله گران برتر بازار ارز رمزنگاری در مورد جهت بعدی روند قیمت بیت کوین اختلاف نظر دارند. قیمت این ارز برتر بازار به زیر سطح کلیدی 10000 دلار اصلاح شد. در 10 ماه مه و درست یک روز مانده به هاوینگ، قیمت به سطح 8100 دلار کاهش یافت.

به دنبال کاهش 20 درصدی قیمت، معامله گران درباره جهت حرکت بعدی قیمت دچار اختلاف شدند. برخی از معامله گران معتقد بودند که بیت کوین خیلی زود به منطقه مقاومت 14000 تا 15000 دلار صعود خواهد کرد.

از نظر تاریخی، وقتی که روند صعودی قیمت بیت کوین طولانی می شود، ازسطح های مقاومت به آسانی عبور می کند. برای مثال، در دسامبر سال 2017 قیمت بیت کوین طی 28 روز از سطح 8000 دلار به سطح 20000 دلار رسید. در ژوئن سال 2018، قیمت این ارز در مدت سه هفته از سطح 7500 دلار به سطح 14000 دلار افزایش یافت. بنابراین، قیمت بیت کوین میل به افزایش با اختلاف زیاد در یک دوره کوتاه مدت دارد، مخصوصا زمانی که با تقاضای زیاد سرمایه گذاران جزئی روبرو شود.

با این حال، بیشتر معامله گران پیش بینی می کنند که قیمت بیت کوین پس از کاهش به سطح 8100 دلار، سطح های حمایت پایین تر را تست خواهد کرد. با توجه به این که قیمت بعد از دو هاوینگ قبلی کاهش یافت، تحلیلگران تکنیکال انتظار دارند که بیت کوین به پایین ترین سطح در منطقه 6500 دلار کاهش یابد.

سناریوی روند صعودی بیت کوین در پساهاوینگ

سناریوی اصلی صعودی بعد از هاوینگ، شکستن یک خط روند کلیدی (مربوط به سال 2017) در بالای سطح 14000 دلار است. در سال گذشته، قیمت بیت کوین به سمت یک چرخه بزرگ چند ساله حرکت کرد. این چرخه بعد از افزایش قیمت به سطح 20000 و همچنین افزایش به سطح 14000 دلار در سال 2019 تشکیل شد. هر بار که قیمت نزدیک این منطقه شده تا آن را بشکند، اصلاح شدید رخ داده است.

قیمت بیت کوین در یک چرخه چند ساله
قیمت بیت کوین در یک چرخه چند ساله

اگر حرکت فعلی بیت کوین بسیار قوی باشد و بتواند این روند چند ساله را بشکند، احتمال شروع یک روند صعودی بزرگ وجود خواهد داشت. ساتوشی فلیپر،معامله گر بازار ارز رمزنگاری گفت:

نظر من این است که خط روند بالایی و سطح مقاومت شکسته خواهند شد و قیمت به سطح های بالاتر افزایش خواهد یافت. به هیچ وجه نظرم را به خاطر عده ای نادان که بیت کوین های خود را فروختند و یک روزه قیمت را کاهش دادند، تغییر نمی دهم.

یک تحلیلگر تکنیکال بیت کوین معروف به “گلکسی” پیش بینی مشابهی را مطرح کرد و اظهار داشت که آخرین باری که شمع های هفتگی بیت کوین هفت هفته متوالی صعودی بودند، قیمت 160 درصد افزایش پیدا کرد. در هفت هفته گذشته قیمت بیت کوین بدون بازگشت به سطح های پایین، به روند صعودی خود ادامه داد. از دسامبر سال 2018 تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. در آن زمان، قیمت  طی هفت ماه از سطح 3100 دلار به سطح 14000 دلار افزایش یافت. گلکسی در این باره می گوید:

نگاه کنید چه اتفاقی افتاد. آخرین باری که شاهد 7 شمع سبز هفتگی پی در پی بودیم. شمع “دوجی تشکیل شد و بعد از آن قیمت 160 درصد افزایش یافت. با بررسی نمودار می توان نتیجه گرفت که اکنون همان اتفاق رخ داده است.

روند صعودی میان و بلند مدت قیمت بیت کوین که براساس شاخص های تکنیکال و فراکتال هستند، با ورود سرمایه گذاران سرشناسی همچون پل تودور جونز، سرمایه گذار و میلیاردر آمریکایی، به بازار ارز رمزنگاری قوت گرفته اند. جونز در مصاحبه ای با شبکه سی ان بی سی خاطر نشان کرد که به مرور زمان اعتماد به بیت کوین بیشتر خواهد شد. او تاکید کرد که 11 سال از عمر این ارز می گذرد و در مراحل ابتدایی رشد خود است. جونز گفت:

وقتی صحبت از اعتماد به میان می آید، بیت کوین 11 سال دارد و اعتماد بسیار کمی به آن وجود دارد. شاهد ظهور یک دارایی با ارزش هستیم. آینده معلوم خواهد کرد که آیا این ارز موفق خواهد شد یا نه. آنچه من می دانم این است که هر روزی که می گذرد و بیت کوین به بقای خود ادامه می دهد، اعتماد به آن بیشتر می شود.

با توجه به نفوذ جونز در بازارهای مالی، این احتمال وجود دارد که دیگر نهادهای سرمایه گذاری از او پیروی کنند و به سمت سرمایه گذاری در بیت کوین بیایند. گری اسکیل در سه ماهه اول سال جاری بیش از 380 میلیون دلار سرمایه گذاری از طرف نهادهای سرمایه گذاری به ثبت رساند. این رکورد سناریوی صعودی بیت کوین پس از هاوینگ را افزایش می دهد.

سناریوهای نزولی در کوتاه‌مدت

چندین معامله گر پیش بینی می کنند که در کوتاه مدت قیمت بیت کوین تا سطح 6500 دلار کاهش خواهد یافت. استدلال های قوی برای روند نزولی موقتی پس از هاوینگ وجود دارند. نزدیک شدن بیت کوین به سطح مقاومت 10500 دلار و داده های تاریخی نشان می دهند که بعد از هاوینگ شاهد کاهش شدید قیمت خواهیم بود.

طبق نظر دیو د دیو، معامله گر بیت کوین، اگر قیمت این ارز بر اساس فراکتال سال 2019 حرکت کند، به احتمال زیاد به منطقه 6000 دلار کاهش خواهد یافت. وی گفت:

اگر فراکتال ها همچنان ادامه داشته باشند، باید به فکر اصلاح قیمت به سطوح پایین تر بود. اصلاح 50 درصدی می تواند قیمت را به منطقه 6000 دلار کاهش دهد. شرایط برای شروع روند صعودی فراهم شده اند.

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین

منطقه 6400 تا 6600 دلار نیز از اهمیت تاریخی ویژه ای برخوردار است. در سه ماهه سوم سال 2019، قیمت بیت کوین از سطح 10500 دلار به سطح 6410 دلار کاهش یافت. قیمت چهار هفته در محدوده 6000 دلار بود و در ماه فوریه دوباره به سطح 10500 دلار رسید.

کاهش قیمت به سطح 6400 دلار منجر به تقویت منطقه حمایت 6400 تا 6600 دلار می شود و در نهایت روند صعودی بیت کوین در نیمه دوم سال تقویت خواهد شد. یکی از معامله گران بازار به نام “وُلف”  نیز همین سناریو را مطرح کرد. قیمت بیت کوین از زمان بازیابی از کف 3600 دلار در داخل یک مثلث صعودی حرکت کرده است.

کاهش ناگهانی قیمت به سطح 8100 دلار در روز 10 مه باعث شکستن این مثلث شد و از نظر تکنیکال بیت کوین را در معرض اصلاح شدید قرار داد. اسکات ملکر، سرمایه گذار بازار ارز رمزنگاری، گفت که بازار شاهد یک کاهش شدید بود. 

بازگشت قیمت از سطح 10000 دلار پس از افزایش 160 درصدی طی دوماه می تواند در بازار ثبات ایجاد کند. قیمت بیت کوین در این دوماه شاهد افزایش سه برابری بود و اصلاح قیمت در این روند صعودی رخ نداد. همین مسئله باعث نگرانی تحلیلگران تکنیکال درباره دوام این روند صعودی شد.

متغیرهای تاثیرگذار بر روند کوتاه مدت

در کوتاه مدت، قیمت بیت کوین با دو متغیر مهم مواجه خواهد شد: جریان ورودی ناگهانی از طرف نهادهای سرمایه گذاری و فروش زیاد توسط استخراج کنندگان کوچک. با توجه به اینکه نهادهای سرمایه گذاری صدها میلیون دلار در سه ماه اول سال جاری به بیت کوین اختصاص داده اند، احتمال ورود سرمایه بیشتری به بازار پس از هاوینگ زیاد است.

بری سیلبرت، مدیرعامل گری اسکیل، در توییت هفته گذشته خود خاطرنشان کرد که سرمایه این شرکت تا 9 مه به ۳.۷ رسیده که بیشترین رقم سرمایه از زمان تاسیس این شرکت است. در گزارش سه ماهه اول سال جاری شرکت گری اسکیل آمده است:

صندوق های پوششی، سرمایه گذاری خود را افزایش داده اند، 88 درصد سرمایه ورودی درسه ماهه اول سال از طرف نهادهای سرمایه گذاری بوده است و بخش زیادی از این سرمایه توسط صندوق های پوشش صورت گرفته است. رویکرد و استراتژی این صندوق ها متفاوت است اما شامل استراتژی‌های چندگانه، آربیتراژ، قراردادهای خرید و فروش در بازار سهام، استراتژی‌های مرتبط با اقتصاد کلان جهانی و سرمایه‌های مربوط به ارزهای دیجیتال بوده است.

در طرف دیگر، متغیری که ممکن است در کوتاه مدت منجر به کاهش قیمت بیت کوین شود، فروش زیاد توسط استخراج کنندگان کوچک و بدهکار است. به گفته ترید بلاک، بسته به سختی استخراج در سال جاری، هزینه استخراج بین 12500 دلار تا 15000 دلار خواهد بود.

با وجود اینکه هزینه‌های استخراج کمتر از حد پیش‌بینی‌هاست، حتی اگر هزینه استخراج 12525 دلار باشد، باز هم استخراج کنندگان حداقل برای چند ماه ضرر خواهند کرد. کاهش نسبی قیمت بیت کوین، استخراج کنندگان کوچک را مجبور به فروش بیشتر این ارز می کند تا از این راه بتوانند هزینه های خود را تامین کنند.

هر دو متغیر احتمالاً در کوتاه مدت قیمت بیت کوین را به شکلی معنادار تحت تاثیر قرار نمی دهند ، زیرا نمایانگر سناریوهای افراطی هستند. اکنون بیت کوین در یک نقطه حساس قرار دارد که ممکن است روند قیمت آن را در 12 ماه آینده مشخص کند.به طور کلی ، نظر معامله گران همچنان در دراز مدت نسبت به روند قیمت BTC مثبت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.